חוגגים את התורה, אבל קצת אחרת

ד"ר דפנה שרייבר | 06.10.2020 | צילום: Unsplash, תמר עבאדי

בחג שמחת תורה מציינים את סיום קריאת התורה ואת התחלתה מחדש במחזור קבוע.

יש ספרים שהם תוצר של נסיבות היסטוריות ויש ספרים האחראים לעיצובה של ההיסטוריה. כזה הוא ספר הספרים המקראי. לאורך תולדותיה של האנושות שימש התנ"ך, והוא מוסיף ומשמש, מורה דרך ומצפן. מנהיגים ופשוטי עם, מצביאים ומחוקקים, הילכו בין דפיו וביקשו לעצב את מציאות חייהם וסביבתם בהתאם לתובנותיו ולקחיו. יחידים וחברות התבוננו בו ובראו עולם.

במשך כשני עשורים פעלה במכון ון ליר סדרת פותחים שבוע, שיזם הרב נפתלי רוטנברג. הסדרה ששיקפה את המחזוריות של לימוד התורה: מחד גיסא אנו שבים ועוסקים באותו טקסט קנוני פעם אחר פעם, ומאידך גיסא אנו מוצאים בו בכל פעם טעמים, רעיונות והיבטים חדשים ומגוונים. במסגרת הסדרה התקיימו הרצאות שבועיות מפי טובי המרצים בישראל, הרצאות שעסקו בפרשה של אותו שבוע והעניקו לה פרשנויות מקוריות, מתקדמות ומאתגרות.

בעצם הקמתה, בשנות ה-90 של המאה הקודמת, חוללה הסדרה מהפכה בכך שהוציאה את העיסוק המסורתי בפרשת השבוע ממסגרת בתי הכנסת והעולם הדתי, והביאה אותו אל תוך הספירה הציבורית והחילונית. במקביל הייתה זאת גם חזרה למקורה של תקנת קריאת התורה גם בימי שני וחמישי, שהיו ימי השוק בעולם העתיק. בימים ההם הקריאה בתורה נתפסה לא רק כאקט של פולחן ותפילה, לא רק כביטוי של הדת, אלא גם כביטוי של הדעת. כולם שומעים את אותם פסוקים, אבל כל אחד מבין בדרכו ומפרש על פי גישתו. כך גם בסדרה זו.

סדרת ההרצאות ביססה את "פרשת השבוע" כחלק מהתרבות הישראלית והיהודית בכללה ועודדה תפיסה שלפיה לכל איש ואשה יש מקום בלימוד ובפרשנות התורה – ללא קשר להשתייכותם הסקטוריאלית.

במהלך שנות קיומה הציגה סדרת "פותחים שבוע" אספקלריה רחבה, מקורית ורבגונית של פרשנויות והתייחסויות לחמישה חומשי התורה.

כעת, לכבוד חג שמחת תורה, אנו שמחים להנגיש את שלל ההרצאות שהתקיימו לאורך כל השנים בסדרה המרתקת הזו:

הצטרפות לרשימת התפוצה