אאוטסיידרים במדע – סדרת הרצאות

פרופ' אורן הרמן | 10.01.2021 | צילום: Unsplash

כיצד ניתן להכניס מחשבה מקורית והבנה חדשה של המציאות אל תוך המדע ולגרום לתוצאות יוצאות דופן? על ידי כניסתם של ה"אאוטסיידרים", בעלי זווית הראייה השונה.

ה"אאוטסיידרים", במקרה הזה, הם מדענים שנכנסו לתחום זר להם, חידשו והביאו לתוצאות דרמטיות. מוכרים לנו פיזיקאים שפנו לביולוגיה כדי להשתמש בכלים שרכשו לפיצוח חידת החיים והתורשה, מתמטיקאים שחוללו מהפכה באקולוגיה, פסיכולוגים שחוללו מהפכה בכלכלה, ופילוסופים שניסו ועודם מנסים להשפיע על דיונים מדעיים במגוון נושאים – ממשמעותם של עולמות מקבילים ביקום ועד לאתיקה של האינטרנט. 

העונה הרביעית של הסדרה מדברים על מדע במאה העשרים ואחת, בהנחיית פרופ' אורן הרמן, מתמקדת ב"אאוטסיידרים" מסוגים שונים הפועלים היום במדע. בין הנושאים והמשתתפים בסדרה – פיזיקאי החוקר התנהלות נמלים, אמנית המגדירה מחדש את יחסי האדם לטבע ולסביבה וביולוג מולקולרי שמבקש לחולל מהפכה בתעשיית ייצור המזון. דרכם ננסה להבין כיצד המפגש בין שפה אחת לאחרת יכול לברוא הבנה חדשה לגמרי של המציאות.

ההרצאות כולן ישודרו בשידור חי באתר מכון ון ליר, בדף הפייסבוק של המכון ובערוץ היוטיוב.

לקריאה נוספת מצורף המבוא מתוך ספרם (Outsider Scientists: Routes to Innovation in Biology) של אורן הרמן ומייקל דיטריך מאוניברסיטת פיטסבורג, ובו הם דנים במשמעותם של ה"אאוטסיידרים".

הצטרפות לרשימת התפוצה