סיכום שנת 2021: מחשבה מחוללת שינוי

דניאלה שרביט | 25.01.2022 | צילום: תמר עבאדי, מולטימדיה ון ליר

סיכום שנת 2021: מחשבה מחוללת שינוי

אירועי תרבות ואמנות, הקרנת סרטים, מאמרי דעה, מינוי לספרי המכון, קבוצות מחקר ופרויקטים חדשים – כל אלו הם רק חלק ממה שהיה לנו בשנה החולפת במכון ון ליר בירושלים. מגפת הקורונה המשיכה לנהל את המציאות שלנו, אבל המוטיבציה שלנו לחולל שינוי רק הלכה וגברה. שמחנו לקבל קהל חדש באירועים ובכנסים שקיימנו, שנערכו באולמות, על מדשאות וגם אצלכן ואצלכם בבית (בצורה מקוונת, כמובן).

גם השנה החלטנו לרכז את אותן פעילויות שהצופים והקוראות אהבו במיוחד, ולהזכיר שהאירועים נשמרים באתר כהרצאות מצולמות וזמינים לצפייה בכל עת. עמוד המאמרים מתעדכן באופן שוטף ונותן לעובדות ולעובדי המכון במה להביע דעה ומחשבה על נושאים שעל פרק היום ושקשורים לתחומי המחקר שלנו.

 

מאמר: הרצאות של אירועי תרבות ואמנות

בשנתיים שבהן אירועי התרבות והאמנות עברו טלטלה, הבנו יותר מתמיד את הצורך שלנו בהם. נברנו באלפי ההרצאות שלנו בעולם שלפני ואחרי הקורונה, וריכזנו אותן במאמר מיוחד. אלו הם רק חלק מהנושאים: חופש היצירה ומימון ציבורי; ספוקן וורד על להט"ביות וזהות פלסטינית כאקט של כפירה; ההיסטוריה של התמונה הנעה והקולנוע הטורקי; האסתטיקה על פי הגל; ייצור ומימון של אמנות פלסטית בישראל.

 

סרטון תדמית חדש: כרישים וחפירות ארכיאולוגיות

השנה יצאנו להרפתקה במסגרת הצילומים לסרטון התדמית החדש שלנו, עם צוות מוכשר ומסור שלקח חלק בימי צילום גדושים ומהנים במכון ומחוצה לו (הגענו אפילו לאקווריום ישראל). החזון שלנו עמד לנגד עינינו: יש דרך אחרת לשאול את השאלות, במבט עדכני ועל ידי שימוש בפתרונות חדשים שעדיין לא נוסו. הצטרפו אלינו לארוחה!

 

כנס הפוסטקפיטליזם הראשון בישראל

במשך יומיים התקיים כנס שהוקדש לפוסטקפיטליזם. הכנס כלל עשרות הרצאות מקוונות, מרובות משתתפות ומשתתפים. הפאנלים השונים עסקו במגוון היבטים של ביקורת הסדר הקפיטליסטי הקיים ושל חלופות פוסטקפיטליסטיות לסדר הזה. בין היתר נדונו המצוי והרצוי באמנות, בתרבות, בתקשורת, בטכנולוגיה, בתחבורה, בחקלאות, במזון, באדריכלות, בהתארגנות הקהילתית, בחינוך, במערכת הפיננסית וביחסי מרכז–פריפריה. כל הרצאות הכנס מרוכזות במאמר >

 

שיחה: נירואימונולוגית פוגשת את בעיית הגוף והנפש

האם מחשבה יכולה לשנות מהלך של מחלה פיזית ולהשפיע השפעה של ממש על הבריאות? תהייה זו ועוד עלו באחת השיחות הנצפות ביותר השנה, שיחה שקיים פרופ' אורן הרמן עם פרופ' אסיה רולס במפגש השישי בסדרה "אאוטסיידרים במדע". השניים ניגשו לשאלות פילוסופיות באמצעות כלים ביולוגיים, ובין היתר דנו בשאלה – האם הפוטנציאל הפנימי שלנו לריפוי יתממש ביום מן הימים?

 

ספרות: תוכנית המנויים של מַכְּתוּבּ

מינוי הספרים הראשון של המכון הושק השנה, מתוך רצון לחשוף לציבור ספרים אשר תורגמו לעברית לראשונה. סדרת מַכְּתוּבּ מביאה לקדמת הבימה סִפרות ערבית איכותית – פרוזה, שירה ויומנים היסטוריים, מתוך עיניהם של החיים בארצם. התרגומים נעשים בעבודה משותפת וייחודית של יהודים ופלסטינים. בשנה החולפת הושקה תוכנית המנויים של מַכְּתוּבּ, הכוללת ארבעה ספרים בשנה לבחירה, הצטרפות לקהילת מַכְּתוּבּ ועוד הטבות. לפרטים ולרכישת מינוי >

 

הקרנת סרט: חשיפה ראשונה של "טיפולי" המרה מבפנים

ניצלנו את ימי הקיץ, תוך שמירה על בריאות הציבור, להקרנה של סרט ברחבת הדשא של המכון. הסרט הטיפול (The Therapy) מציג לראשונה חשיפה של "טיפולי" המרה מבפנים. לאחר הסרט נערך דיון בהשתתפות צבי לנזמן, במאי הסרט, והרבנית דבורה עברון, ובהנחייתו של דניאל יונס, מנהל מערך הדוברות ויחסי הציבור של מכון ון ליר.

הצטרפות לרשימת התפוצה