שוויון מגדרי – את יודעת?

יעל שלו-ויגיסר | 18.07.2020 | צילום: מתוך דוח מדד המגדר 2019

בכנסת ה-23 יעמוד בראש ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי חבר הכנסת עודד פורר. בוועדה חברות שבע חברות כנסת, ביניהן נשים שעוסקות בשוויון מגדרי ובקידום מעמד האישה זה שנים ארוכות. למרות זאת, דווקא חבר הכנסת פורר, הגבר היחיד שחבר בוועדה זו ומי שפעילותו עד כה לא זוהתה עם המאבק למען זכויות נשים, התמנה לראשותה.

הידיעה עוררה ביקורת חריפה בקרב חוגים פמיניסטיים רבים. הביקורת לא עסקה ביכולתו או בחוסר יכולתו של גבר להוביל את התחום (וח"כ פורר אינו הגבר הראשון שעומד בראש הוועדה), אלא במשמעות הסימבולית שיש בהצבת גבר בראש הוועדה לקידום מעמד האישה. נכון לחדד את הביקורת ולהדגיש אותה לנוכח העובדה כי בכנסת נוכחית נשים עומדות בראש שתי ועדות בלבד, מתוך 28 ועדות הקיימות כיום (ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות חברת הכנסת מיקי חיימוביץ', והוועדה המיוחדת לעניין נגיף הקורונה החדש בראשות חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון). הטענה העקרונית היא שגבר אכן יכול להוביל את ועדת הכנסת העוסקת בשוויון מגדרי, ממש כפי שאישה יכולה להוביל את ועדת הכספים או את ועדת החוץ והבטחון. אך בעוד המהלך הראשון מתרחש הלכה למעשה בכנסת הנוכחית (והתרחש גם בעבר), המהלך השני ולפיו נשים עומדות בראש הוועדות המרכזיות של הכנסת לא התקיים מעולם (בין השאר בשל מספרן המצומצם של חברות הכנסת).

מדד המגדר של מכון ון ליר עוסק בבחינה רחבת היקף של רמת האי־שוויון המגדרי בין גברים לנשים בישראל. בין השאר המדד עוקב אחר עומק האי־שוויון בתחום העוצמה הפוליטית, שאחד ממדדיו הוא מספר חברות הכנסת, השרות וראשות הרשויות המקומיות לאורך השנים. גם אם נדמה היה שהתחיל צמצום של האי־שוויון המגדרי בכנסת, דוח מדד המגדר האחרון הצביע דווקא על הידרדרות בנושא, מאחר שמספר חברות הכנסת צנח מ-37 בשנת 2017 ל-29 בלבד בשנת 2019, כלומר פחות מרבע מכלל חברי הכנסת (בכנסת הנוכחית מכהנות 33 חברות כנסת, חמש מתוכן הפכו חברות כנסת רק בעקבות אישור "החוק הנורבגי").

שיעור הנשים שמכהנות כחברות כנסת נמוך בהרבה ממדינות אחרות בעולם ומעיד על העוצמה הפוליטית הרעועה של נשים בישראל. העובדה כי רק שתי חברות כנסת מונו לראשות ועדות בכנסת הנוכחית מעצימה את האי־שוויון המגדרי אף יותר. זאת הסיבה לכך שהמינוי של חבר הכנסת עודד פורר לראשות הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי מקומם כל כך.

לקבלת מידע נוסף על קידום שוויון מגדרי מומלץ לבקר באתר יודעת – מרכז ידע בנושא נשים ומגדר, שמנגיש לציבור הרחב בתחום זה סטטיסטיקות מגדריות, מקורות אקדמיים, כתבות, הרצאות ועוד.

הצטרפות לרשימת התפוצה