שוויון מגדרי בימי קורונה

דניאלה שרביט | 21.12.2020 | צילום: מתוך דוח מדד המגדר 2020

משבר הקורונה שינה סדרי עולם ואת צורת העבודה של כולנו. עבודה מהבית לא פסחה לא על נשים ולא על גברים (במקצועות המתאימים, כמובן). אפשר היה לחשוב כי צורת עבודה חדשה זו תאזן מגדרית, ולו במקצת, את העבודות השקופות, אך זה לא המצב.

גם במהלך חודשי הקורונה, מתברר, הנשים עודן האחראיות העיקריות לעבודות הבית ולטיפול במשפחה, ובכך משתמר החסם להשתלבות מלאה ושוויונית שלהן בשוק העבודה. ליתר דיוק, הנתונים מראים כי בתקופות הסגר בישראל בוצעו עבודות הבית ב-60% מהמקרים בידי נשים לעומת 40% בידי גברים, וטיפול בילדים ובני משפחה בוצע ב-63% מהמקרים בידי נשים לעומת 37% בידי גברים. המצב בעולם – בריטניה, גרמניה, ארה"ב – דומה.

איך אנחנו יודעות או יודעים? כי זו השנה השמינית שבה התפרסם מדד המגדר של שוות • המרכז לקידום נשים בזירה הציבורית במכון ון ליר בירושלים. המדד הוא כלי מדידה רב עוצמה הבוחן שינויים לאורך זמן במצבם של נשים וגברים בישראל בתחומי חיים שונים. השנה במדד המגדר – זרקור מיוחד מאיר את ההשלכות המגדריות, החברתיות והכלכליות של משבר הקורונה.

את המדד השקנו השנה באופן וירטואלי, בהשתתפות פרופ' שי לביא, פרופ' נעמי חזן, הדס בן אליהו, ד"ר הגר צמרת ופרופ' חנה הרצוג ממכון ון ליר בירושלים. אלו שוחחו עם ד"ר יולנטה ריינגרד, מנהלת תוכנית מדד השוויון המגדרי של האיחוד האירופי, המכון האירופי לשוויון מגדרי (EIGE); ד"ר יעל חסון, מנהלת תחום מגדר, מרכז אדוה; ח"כ מירב כהן, השרה לשוויון חברתי ולגמלאים; וח"כ עאידה תומא סלימאן מחד"ש – הרשימה המשותפת.

ממצאים אחרים של המדד הם שהפער המגדרי קיים בכל תחומי החיים. אחד מהם הוא עולם התרבות, הנדחק לתחתית בתקופה זו. מבחינת השמעת זמרות וזמרים ישראליים בתחנות הרדיו – שיעור הזמרות נע בין 17% ל-23%. בתאטרון, נשים היוו 25% בלבד מהבמאים בתיאטראות ו-40% משחקני התיאטרון ב-2018. בעולם הספורט התחרותי מספר הספורטאיות הרשומות באגודות הספורט המקצועי עמד על 23.3%. נתונים אלו מושפעים מאי השוויון במימון ועידוד נשים במקצועות הללו.

התחום שבו מצוי הפער העמוק ביותר הוא עוצמה פוליטית וכלכלית. אחת מן ההמלצות לכיווני פעולה ומדיניות שפורסמו במדד היא ליצור אסטרטגיה של הטמעת חשיבה מגדרית בכל התחומים. זאת אומרת, ליצור מנגנונים של ייצוג הולם לנשים ממגוון קבוצות בכל צומת של קבלת החלטות, שילוב היבטים מגדריים בקבלת החלטות מתוך רגישות לצרכים של קבוצות ספציפיות ובחינה מגדרית של השלכות המדיניות. כפי שאמרה ד"ר יולנטה ריינגרד בערב ההשקה, פעולה זו הוכיחה את עצמה במדינות כגון איטליה ולוקסמבורג.

לקבלת מידע נוסף על קידום שוויון מגדרי מומלץ לבקר באתר יודעת – מרכז ידע בנושא נשים ומגדר, שמנגיש לציבור הרחב בתחום זה סטטיסטיקות מגדריות, מקורות אקדמיים, כתבות, הרצאות ועוד.

 

בתקשורת וברשת החברתית:

הצטרפות לרשימת התפוצה