זמן הסוסים הלבנים

מאת

אבראהים נצראללה

תרגום

ברוריה הורביץ

מו"ל

הוצאת מכון ון ליר והוצאת עולם חדש

שפה עברית
שנת הוצאה 2018
סדרה מַכְּתוּבּ مكتوب

"אלעזיזה רצה כמטורפת אחרי המכונית הצבאית. בתוך העפר שכיסה הכול היא נראתה כרוח רפאים, עד שנעלמה מהעין. היא הייתה משוכנעת שכאשר עמדה מאחורי הדלת שמעה מישהו אומר: 'זה הוא', והדובר לא היה אנגלי".

זמן הסוסים הלבנים מגולל סאגה משפחתית, שנמתחת על פני שלושה דורות, השזורה באפוס היסטורי רב-תהפוכות משלהי המאה התשע-עשרה ועד סוף ימי המנדט הבריטי. אימפריות גוועות, שליטים מתחלפים ומאבקים מרים מתחוללים בין תורכים, אנגלים, מהגרים יהודים ומנהיגים פלסטינים, עירונים וכפריים. כל אלה משמשים תפאורה לאיליאדה פלסטינית הנרקמת מסוסים הנבראים בסערת הרוח, בני אדם שנולדים מן האבק המיתמר תחת פרסותיהם המפורזלות, וסיפורים הנמסרים בעל פה מדור לדור. זהו רומן ריאליסטי רב-עוצמה על המקום האמיתי והמקום הבדוי שמאפשרות השפה, הספרות וההיסטוריה האוראלית.

כאשר החל אבראהים נצראללה לכתוב את זמן הסוסים הלבנים, בשנת 1985, הוא סבר שיהיה הראשון בסדרה של רומנים בשם "הקומדיה הפלסטינית". אולם עשרים שנה חלפו וארבעה רומנים אחרים פורסמו בטרם חזר נצראללה והשלים את כתיבתו של הרומן. זמן הסוסים הלבנים, שהפך לרומן האחרון בסדרה, הוא בעצמו טרילוגיה, ולעיתים נדמה כי גם הוא טרם הושלם.

אבּראהים נצראללה (יליד מחנה הפליטים אלוִוחְדַאת שבעמאן, 1954) הוא סופר ומשורר פלסטיני-ירדני שמשפחתו נעקרה ב-1948 מביתה שבכפר אל-בּוּריג' ממערב לירושלים. ספריו, ובהם ציפורים זהירותילד המחקחתונות בטוחותנרות מלך הגלילשמש לפני הצהריים וחיי קילימנג'רו, תורגמו לשפות רבות. זמן הסוסים הלבנים הוא הרומן הראשון מפרי עטו הרואה אור בעברית.

הצטרפות לרשימת התפוצה