מקוון | מארץ הצבי והיעל לארץ הדררה והמיינה

עידן האנתרופוקן: החיים שאחרי הטבע

לסדרה >

יום שלישי | 31.05.22 | בשעה 19:00

Humanism in Space: Intellectuals and the Scientific Challenge

מפגש חמישי |

סדרת שיחות בעריכתו ובהנחייתו של ד"ר עפרי אילני

כל מי שמביט סביבו בשנים האחרונות יבחין בכך שהטבע הישראלי הולך ומשתנה. את מקומן של הציפורים המזוהות עם הארץ, כמו הדוכיפת והחוחית, תופסות ציפורים שהובאו לכאן והתפשטו במהירות, בעיקר מיינות ודררות. בה בעת, מינים מסוימים של בעלי חיים מקומיים, כמו חזירי בר ותנים, מתרבים באופן חריג ומשוטטים ברחובות הערים, ומעוררים בהלה בקרב התושבים. האקולוגים מתארים את התופעה במילה "פלישה" – ביטוי טעון שלקוח מן השפה הפוליטית. המומחים מתלבטים מה לעשות: האם יש להכריז על "דילול" של החיות הבלתי רצויות – מילה שמשמעותה היא הרג? או שמא עלינו פשוט להתרגל לשינויים בפַאוּנָה המקומית? אם ל"פלישה" יש קורבנות, מיהם – התושבים, המינים המקומיים או המגוון הביולוגי?

הדיון יחבר בין חוקרי חיות וחוקרי אדם כדי לאפיין את המשמעויות של החיים בטבע החדש.

הדיון יחבר בין חוקרי חיות וחוקרי אדם כדי לאפיין את המשמעויות של החיים בטבע החדש.

 

על הסדרה

כוכב הלכת שאנו חיים עליו יוצא משליטה. בהשפעת מאות מיליארדי טון פחמן שנפלטו לאטמוספרה בעידן התעשייתי, כדור הארץ שלנו נמצא במצב שלא היה כמותו במיליוני השנים האחרונות. שינוי האקלים והשלכותיו כבר אינם בבחינת תחזית של מומחים – זאת מציאות שמתבטאת לעיתים תכופות יותר ויותר בתופעות אקלימיות ואקולוגיות קיצוניות: גלי חום, שרפות, שיטפונות, בצורת והפשרת קרחונים. המשבר הזה מאיים על קיומם של רבים מהיצורים החיים על כוכב הלכת, ובהם האדם. משחר ההיסטוריה התמודדה האנושות עם משברים ממשברים שונים, אך מעולם לא נדרשה להתגבר על אתגר כזה, שאין לו אח ורע בתולדות האדם.

האנתרופוקן – מונח גיאולוגי במקורו – הפך לאחד המושגים המשפיעים ביותר במחשבה הביקורתית והתיאורטית של השנים האחרונות. המושג, שמשמעותו "עידן האדם", מתייחס להפיכתם של בני האדם לכוח טבע, הכוח הדומיננטי בכדור הארץ. לאנתרופוקן יש משמעויות חברתיות, פוליטיות ופילוסופיות. הטבע, בצורתו המוכרת כגורם שאינו תלוי באדם, חדל למעשה להתקיים; ובד בבד, כדור הארץ פורץ לתוך ההיסטוריה האנושית.

סדרת השיחות תעסוק בהיבטים של האנתרופוקן והמשבר הסביבתי שאינם נידונים באופן שגרתי. בין השאר נעסוק בהיבטים הפילוסופיים של אימת הקץ; ביחסן של היהדות ודתות אחרות לכדור הארץ; בקשר בין משבר האקלים לקפיטליזם; ובחיים בעידן הכחדת המינים והשינוי האקולוגי.

 

קראו את המאמר: שינוי האקלים בעידן האדם >>>

בהשתתפות

פרופ' יורם יום-טוב, המחלקה לזואולוגיה, אוניברסיטת תל אביב

ד"ר טלי מגורי, המחלקה לאבולוציה ואקולוגיה, אוניברסיטת קליפורניה דיוויס

יערה סדצקי, דוקטורנטית בפקולטה לתכנון ערים, הטכניון

מנחה: ד"ר עפרי אילני, אקדמיית פולונסקי, מכון ון ליר בירושלים

הצטרפות לרשימת התפוצה