”כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,
גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.“

שאול טשרניחובסקי, 1892

 

לימודי הרוח הם לא מותרות בעינינו; הם צורך חיוני לאדם ולאנושות. אין תחליף לתובנות שנולדות מתוך הביקורת הפילוסופית, למסקנות שמעניק הניתוח ההיסטורי, או למשמעות שמעניקה יצירת האמנות לנפש ולחברה. 

למרות זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לשחיקה הולכת וגוברת במעמד מדעי הרוח בחברה – במערכת החינוך, במוסדות להשכלה גבוהה ובזירה הציבורית. אנו מאמינים שיש לחולל במצב זה שינוי אמיתי; שינוי שיחזק ויעשיר את החברה בישראל וימנע את תהליך רידוד השיח בזירות החברתיות, הכלכליות, התרבותיות והפוליטיות במדינה. 

כחלק מהמאמץ החל מכון ון ליר בירושלים להעניק את פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח. הפרס, שמחולק מדי שנה מאז 2014, מיועד לתלמידי תיכון ונועד להעלות את המודעות לחשיבותם של מדעי הרוח בקרב תלמידי בתי הספר העל־יסודיים ולעודד כתיבת עבודת גמר בתחומים אלו.
זהו אחד הפרסים היחידים המוענקים בארץ לעבודות גמר בכל תחומי מדעי הרוח, וכל התלמידים שהגישו עבודות גמר במגוון תחומים אלו בהיקף של 5 יחידות לימוד, במסגרת בית הספר ועל פי דרישות משרד החינוך, זכאים להגיש מועמדות לפרס. 

מדי שנה, עשרות רבות של תלמידות ותלמידים מכל רחבי הארץ ומכל פלחי האוכלוסייה במדינת ישראל מגישים את עבודותיהם לתחרות. העבודות עוסקות בתחומים שונים של מדעי הרוח, לרבות ספרות, היסטוריה, תנ"ך, לשון, מחשבת ישראל, פילוסופיה, יהדות, ספרות ערבית, שפה ולשון ערבית, דת האסלאם, ארכיאולוגיה, אמנות, קולנוע ומוזיקה. 

העבודות נבדקות על ידי ועדת שיפוט, שכוללת חוקרים ואנשי אקדמיה בכירים, אשר בוחרת מתוכן את העבודות המצטיינות באופן מיוחד. עבודות אלו מזכות את כותביהן בפרסים כספייםהוועדה בוחרת גם חמש עבודות הראויות להערכה מיוחדת שמזכות את כותביהן בציון לשבח. הפרסים מחולקים בטקס שנערך במכון ון ליר בירושלים. בשנים האחרונות פרשֹ נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, את חסותו על טקס הענקת הפרסים, וחתני וכלות הפרס מבקרים במשכנו וזוכים לברכתו.

פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח לשנת תשפ"ב
פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח לשנת תשפ"ב

זוכי פרס ון ליר – שנת תשפ"ב (יולי 2022)

טום אנטוליביץ' לנדה – ריבנטרופ-מולוטוב – "ממציאות להזדמנות", בהנחיית פרופ' דני אורבך
אורט אבין רמת גן

דריה צדקה דראל – נדודי שירה: מסע חורפי אל נבכי הנפש. מילים ומוסיקה במחזור השירים "מסע החורף", בהנחיית ד"ר עליזה וסרמן שחיבר ואורית שילוח
תיכון עירוני ד' ע"ש אהרון קציר, תל אביב

עמיחי ריין – נאום הנרדף על לא עוול בכפו בסיפור המקראי, בהנחיית הרב אלחנן סמט
ישיבת 'מקור חיים' כפר עציון

אנאבל שפייזר – סופרים ותהליך היצירה במציאות של סכסוך, בהנחיית מניה כגן
מקיף א', באר שבע, במסגרת תוכנית "אידיאה" באוניברסיטת תל אביב ספרות

 

העבודות שזכו בציון לשבח – תשפ"ב

מוחמד אבו מוך, תיכון חקלאי ימה – סוגי האישה הפלסטינית כפי שמשתקפים ברומן "שבחים לנשות המשפחה" מאת הסופר מחמוד שקיר

אלחנן ויזן, יאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים – תמורות בגישה למתמטיקה בעת העתיקה

עלמה אליעז, תיכון כצנלסון, כפר סבא, במסגרת תוכנית "אידיאה" באוניברסיטת תל אביב – Ready-to-Tear: השפעת תהליכים מגדריים-מעמדיים על מגמות באופנה בשנים 2020 - 2012

שילה פלד, התיכון לחינוך סביבתי, מדרשת שדה בוקר – "תקרות לא מוכרות": תרבות הבושה היפנית בראי סדרת האנימה "ניאון ג'נסיס אוונגליון"

עלמה בריגר, עירוני ה' חיפה; במסגרת תוכנית "דרך רוח" – הביקורת המוסרית של העמדה הליברטריאנית בנוגע לשיטות צדק חלוקתי: המדינה כ"רובין הוד" או כשודדת החירות?

תמר רוזנבוים, תיכון עירוני ד' ע"ש אהרון קציר, תל אביב – שֶׁפַע מִלִּים חֲלָקוֹת: פרשנות ספרותית ופסיכואנליטית למיתוסים במיתולוגיה היוונית

 

לתקנון הפרס >

לרשימת הזוכים בכל השנים >>>