מקוון | מראה שחורה: ביג דאטה וחיזויים ברפואה

מדע חוצה גבולות

לסדרה >

יום רביעי | 19.01.22 | בשעה 19:00

מפגש ראשון |

העונה החמישית של הסדרה ״מדברים על מדע במאה העשרים ואחת״

שיחה עם פרופ' בן רייס

בעריכתו ובהנחייתו של פרופ' אורן הרמן, אוניברסיטת בר-אילן; מכון ון ליר בירושלים

לו יכולת לדעת מה צופן לך העתיד מבחינה רפואית, היית רוצה בכך? מה בדבר מועד מותך? מהפכת הביג דאטה והבינה המלאכותית מאפשרת לחזות את עתידם הרפואי של אנשים, ובכלל זה לנבא התעללות וניסיונות התאבדות. יכולות אלו פותחות בפנינו אפשרויות חדשות אך גם מעלות שאלות רבות על הגבולות האתיים של המדע. במפגש נשוחח עם אחד מחלוצי השימוש בביג דאטה ברפואה, פרופ' בן רייס, מנהל יחידת הרפואה המנבאת בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרוורד (בעברית).

על הסדרה:

המטפורה של חציית גבול היא עשירה ומגוונת: אנו חוצים גבול כשאנחנו עוברים מארץ לארץ, אבל גם כשאנחנו מעיזים, או מגזימים, או קוראים תיגר על מוסכמה. כמו בחיים, גם במדע נחצים מעת לעת גבולות למיניהם – פיזיים, פילוסופיים, פסיכולוגיים, וגם נורמטיביים. חציית הגבול יכולה לערער אך גם לרגש ולהצית את הדמיון. דוגמאות מפורסמות הן חציית גבול השמיים של איקרוס ושל ממשיכיו חלוצי התעופה; סינתוז התרכובת האורגנית הראשונה; תורת האבולוציה, שריסקה את הגבול הקשיח בין האדם לטבע; גילוי הרדיואקטיביות והמכניקה הקוונטית, שחצו שתיהן את גבול החושים; השימוש בפצצת אטום; הטיסה לירח; והיום – פיתוח כלים לעריכה גנטית.

בעונה החמישית של הסדרה ״מדברים על מדע במאה העשרים ואחת״ נפגוש חוקרים וחוקרות ממגוון עולמות תוכן שעיסוקם המדעי חוצה גבולות בשלל מובנים. נשוחח עם איש מחשבים החוצה את מחסום הזמן על ידי שימוש בביג דאטה (נתוני עתֵק) לחיזוי תחלואה ומגפות, עם מהנדסת המפתחת ננו-שבבים לטיפול בבעיות במערכת העצבים המרכזית, עם סופר-פיזיקאי הנע בין עולמות הבדיון והאמת, עם חוקרת אינטרנט שבוחנת את ההשפעה של ריבונות דיגיטלית על גבולות לאומיים ועל מורשות לאומיות, ועם מדען שמגדל עוברים של יונקים מחוץ לרחם אימם.

הסדרה תינעל בהקרנה של הסרט Black Holes: The Edge of All we Know ובמפגש עם יוצרו. הסרט  עוסק בניסיון הדרמטי של מדענים לחצות גבול בלתי עביר בהגדרתו: לראות במו עיניהם את מה שאינו ניתן לצפייה.

באמצעות מבט על חציית גבולות במדע, ננסה להבין טוב יותר את כוחם המשבש של המדע והטכנולוגיה, אך גם את ההבטחה הגדולה הטמונה בהם – הבטחה לשינוי המאפשר לנו, ולפעמים גם מחייב אותנו, להבין את עצמנו מחדש.

המפגשים יתקיימו ביום רביעי אחת לחודש, מינואר עד יוני 2022, בשעה 19:00

קראו את המאמר: מדע חוצה גבולות – סדרת הרצאות >>>

הצטרפות לרשימת התפוצה