שבוע קולנוע תורכי 2021

לסדרה >

יום ראשון | 17.10.21
עד יום ראשון | 31.10.21

17–31 באוקטובר 2021 בסינמטק ירושלים ובסינמטק תל אביב
סרטים והרצאות ביוזמת מכון ון ליר בירושלים

בתשלום; להזמנת כרטיסים: www.jer-cin.org.il / www.cinema.co.il ובקופות הסינמטקים

 

אירוע הפתיחה:  מופע מוזיקלי, הרצאה והקרנת סרט

סינמטק ירושלים 17.10, בשעה 19:30 

סינמטק תל אביב (הרצאה והקרנת סרט בלבד) 18.10, בשעה 20:00

דברי פתיחה:  ד״ר צמרת לוי דפני, מכון ון ליר

הופעה מוזיקלית

אוויר ארוך: הצלילים הקסומים של אנטוליה

גלעד וייס – קופוז וגיטרה פרטלס

אופיר ויפליך – גיטרה וקופוז

אריאל קסיס – קנון ומקלדות

הרצאתו של ד"ר עידו בן עמי, יש סוסים שמדברים תורכית: סוסים ומרוצי סוסים בתורכיה בעבר ובהווה 

הקרנת הסרט האלוף שלנו (תורכיה, 2018)

במאי: אהמט קטיקסיז

כאשר הליס הופך לרוכב סוסים מקצועי, הוא בוחר לרכוב על בולד פוינט, סוס קשה עורף אך מבטיח. אהבתו אל הסוס שנייה רק לאהבה שמתפתחת בינו לבין בגום, המטפלת של הסוס. הליס ובולד פוינט נוחלים הצלחה ובאמצעותה הם מבקשים לרומם את רוחה של בגום, שחלתה בסרטן. זו מלודרמה תורכית העשויה במיומנות רבה. מהלכי הדרמה ננקטים בצורה יעילה ומענגת ומיטיבים לעורר את רגשות הצופה. רמת ההפקה הגבוהה, התרגילים הדרמטיים הקטנים בסצנות המפתח, המשחק המאופק של צוות השחקנים – כל אלה מבטיחים חוויית צפייה מהנה ומספקת.

 

סינמטק ירושלים 19.10, בשעה 20:00

סינמטק תל אביב (הקרנת הסרט בלבד, ללא הרצאה) 25.10, בשעה 20:00,  30.10, בשעה 18:00

הרצאתה של ד"ר צמרת לוי-דפני, האיכר מחפש משמעות: טבע ומוסר בקולנוע התורכי החדש

הקרנת הסרט הדרך של חסן (תורכיה, 2021)

במאי: סמיח קפלנוגלו

הבמאי הטורקי המוערך סמיח קפּלָנוׂגְלוּ, שחתום על טרילוגיית הסרטים המופתית ביצה (2007), חלב (2008) ודבש (2010), הציג השנה בפסטיבל קאן את סרטו החדש, הדרך של חסן, במסגרת תחרות "מבט מסוים". הסרט עוקב אחר חסן, איכר המעבד את מטע התפוחים שירש מאביו ושרוי במאבק עם הרשות המקומית, שהחליטה להעביר קו מתח בתוך שדותיו. המסע המתוכנן שלו לחאג' במכה מאלץ אותו לקיים חשבון נפש עמוק. קפלנוגלו, כהרגלו, מגולל את הסיפור בקצב מדוד, בעזרת צילום מרהיב ועיצוב סאונד דומיננטי. התוצאה היא סרט פיוטי ורב עוצמה שממשיך להדהד זמן רב לאחר שהאורות באולם נדלקים.

 

במכון ון ליר בירושלים, 20.10, בשעה 18:00

קלאסיקה חיה ונושמת: יצירות ספרות גדולות בדיאלוג עם ההווה

ללא תשלום; בהרשמה מראש >

ערב דיון בהשתתפות: בני ציפר, ד"ר דויגו אטלס, פרופ' משה צוקרמן, ד"ר קציעה אלון וד"ר צמרת לוי-דפני

לאחר הדיון יוקרן הסרט המלכה ליר (תורכיה, 2019)

במאית: פלין אסמר

בכפרים שבדרום תורכיה הוקמה לפני כשני עשורים קבוצת שחקניות חובבות, שמעלות קטעי משחק העוסקים במציאות חייהן. הבמאית פלין אסמר תיעדה את הקבוצה לפני 15 שנה, ולפני כשנתיים חזרה אל גיבורותיה וליוותה אותן במסע שבו הן נדדו בין כפרים ברחבי תורכיה והציגו לפני התושבים עיבוד מקומי של המלך ליר מאת שייקספיר. דרכי העפר והכפרים הנידחים, שלעיתים אף אין בהם מים זורמים, משמשים רקע לחיבור בין המתחים במחזה המקורי ובין המתחים בחייהן של גיבורות הסרט –  זקנה לעומת נעורים, עושר לעומת עוני, כנות לעומת זיוף. הסרט הוא דיוקן נשי מקורי ואנושי המציג את תורכיה כהוויתה.

 

סינמטק ירושלים  21.10, בשעה 18:00

סינמטק תל אביב  29.10, בשעה 13:30

הרצאתה של ד"ר עמרי אילת, בין המקומי לגלובלי: מוסר, עבודה וקפיטל בתורכיה של ימינו

הקרנת הסרט: בין שתי זריחות (תורכיה, 2021)

במאי: סלמן נג'אר

קדיר ומשפחתו הם בעלים של מפעל לייצור בדים. כאשר אחד העובדים נפצע במהלך עבודתו, ניצבות לפני המשפחה שתי אפשרויות: לשכנע את אשת הפועל לקבל פיצויים ולוותר על דיווח רשמי לשלטונות, או להחליט שאחד מבני המשפחה יקבל על עצמו את האשמה ויימלט מן המדינה. במהלך 24 שעות, קדיר מנסה לממש את האפשרות הראשונה ואיתה את אירוסיו המתוכננים לאסמה. בין שתי זריחות חושף שורה של סדקים מעמדיים ובין-דוריים. במרכזו גיבור הנאבק לתקן את המציאות השבירה ומגלה שתפיסת המציאות שלו רחוקה מאוד מן האמת.

 

סינמטק ירושלים  25.10, בשעה 18:00

סינמטק תל אביב  21.10, בשעה 20:30

מרצה בירושלים: ד"ר צמרת לוי דפני, כשמסתכלים על הים רואים מוות: על פליטים סורים בתורכיה

מרצה בתל אביב: ד״ר גליה לינדנשטראוס

הקרנת סרט: עומאר ואנחנו (תורכיה, 2019)

במאים: מרינה אר גורבאך, מהמט בהדיר אר

איסמט פרש לאחרונה מתפקידו כמפקד משמר הגבול. הוא מתקשה להתרגל לחיי האזרחות, ואינו יודע כיצד לתקשר עם משפחתו ועם האנשים סביבו. בנו היחיד נסע לאמריקה, ואשתו מבקשת להצטרף אליו. כאשר שני פליטים סורים, עומאר ומאריה, עוברים לגור בשכנות אליו, סמוך לגבול תורכיה–יוון, איסמט נאלץ להעמיד במבחן את הדעות הקדומות וההשקפות הפוליטיות שדבק בהן כל חייו. סרטם של מרינה אר גורבאך ומהמט בהדיר אר הוא דרמה יפה ורלוונטית על מפגש בין תרבויות. הסרט משקף את המציאות החברתית של ימינו גם בעלילתו וגם בהפקתו: שני השחקנים שמגלמים את עומאר ומאריה הם פליטים מסוריה שמצאו מקלט זמני בתורכיה.

 

סינמטק ירושלים  27.10, בשעה 18:00

סינמטק תל אביב  24.10, בשעה 20:30

הרצאתה של ד"ר דויגו אטלס, המרוץ לכוח: על הפוליטיקה של בחירות בתורכיה

הקרנת הסרט מועמד מקרי (תורכיה, 2019)

במאי: ארג'אן קסאל

ד"ר כמאל גונר הוא רופא מצליח בעל קליניקה פרטית, ששואף להתמודד לראשות אחד מרבעיה של איסטנבול. ראש המפלגה שמטעמה הוא מתמודד הבטיח לבוא לערב השקת הקמפיין שלו, ועד אז הוא מתרוצץ מפגישה לפגישה כדי להבטיח תמיכה רחבה במועמדותו. בתוך כך הוא מפזר הבטחות על ימין ועל שמאל, וככל שהערב מתקדם הוא הולך ומסתבך. ארג'אן קסאל לוקח אותנו לסיור במטבח של הפוליטיקה המקומית התורכית, ועם כל פיתול עלילתי הטמפרטורה עולה. רגעים מסוימים בסרט מעלים חיוך, אך בהדרגה ההומור הופך לאירוניה חריפה, שכן על אף האהדה שהגיבור מעורר, מתברר עומק הטינופת הפוליטית שהוא מוכן לתחוב אליה את ידיו.

 

סינמטק ירושלים  28.10, בשעה 18:00

סינמטק תל אביב  31.10, בשעה 21:30

מרצה בירושלים: פרופ' אייל ג'ינאו, איסטנבול: מושא אהבה

מרצה בתל אביב: פרופ׳ מירי שפר, העיר והאגדה: תורכיות וקוסמופוליטיות בעבר ובהווה

הקרנת הסרט העיניים של איסטנבול (תורכיה, 2015)

במאים: בינור קראוולי, פאתיח קאימק

הסרט מתעד את ההכנות לקראת תערוכה רטרוספקטיבית של הצלם האיסטנבולי ארה גולר, שהתקיימה ב-2015. גולר, מגדולי האמנים של תורכיה מאז המחצית השנייה של המאה העשרים, נולד למשפחה ארמנית באיסטנבול, והרקע הרב-תרבותי של העיר היה לאחד מיסודות יצירתו. הוא החל לצלם עבור שבועון מקומי, אבל בזכות כישרונו ויכולותיו הוא הוחתם על חוזה עם סוכנות מגנום. במהלך הקריירה הארוכה שלו הוא תיעד את תהליך המודרניזציה של איסטנבול והפיכתה למטרופולין עצום. עם זאת, עינו הרגישה והאוהדת הקפידה לשמור על קרבה אל תושבי העיר ואל חיי היומיום שלהם. רגישות זו הפכה את צילומיו למעשה אמנות שמצליח ללכוד רכיבי נצח ברגעים חולפים. צילומיו של גולר, שהלך לעולמו לפני כשנתיים, הם דיוקן מתמשך של תורכיה, והסרט הוא הזדמנות להתוודע אל עבודתו הייחודית ואל אישיותו יוצאת הדופן.

הצטרפות לרשימת התפוצה