פרופ' רות גביזון ז"ל

עמיתת מחקר בכירה

רות גביזון היא פרופסור אמריטה בקתדרה ע"ש חיים ה. כהן לזכויות האדם באוניברסיטה העברית בירושלים, שבמסגרתה לימדה וחקרה משנת 1974. היא כלת פרס אמ"ת לחקר המשפט 2003 ופרס ישראל לחקר המשפט 2011 וחברת האקדמיה הישראלית למדעים. 

פרופסור גביזון היא בעלת תואר LLB (בהצטיינות, 1969), תואר LLM (בהצטיינות יתרה, 1971), BA בפילוסופיה וכלכלה מהאוניברסיטה העברית (1970) ו-D.Phil בפילוסופיה של המשפט מאוקספורד (1975). תחומי עבודתה כוללים את תורת המשפט, משפט וחברה, משפט ופוליטיקה, ההגנה על צנעת הפרט, תהליכים חוקתיים, זכויות האדם, דת ומדינה, תפקיד בית המשפט בחברות מקוטבות, וישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.  

ב-1974 הצטרפה לאגודה לזכויות האזרח בישראל, במשך שנים רבות כיהנה כיושבת-ראש והייתה נשיאתה בשנים 1996–1999חיברה עם הרב יעקב מדן את אמנת גביזוןמדן ליחסים בין יהודים בענייני דת ומדינה בישראל (2003). נשיאה מייסדת של מרכז מציל"ה למחשבה ציונית, יהודית, ליברלית והומניסטית (2005)חברה בוועדת וינוגרד לבדיקת אירועי מלחמת לבנון השנייה (20062008)מונתה לבחון את שאלת העיגון החוקתי של חזון המדינה (2014) במסגרת בדיקת ההצעות לחקיקת חוק הלאום. 

===================================

מכון ון ליר בירושלים אבל על פטירתה של חברתנו, פרופ' רות גביזון. גביזון, כלת פרס ישראל במשפטים, הייתה עמיתת מחקר בכירה במכון, וראתה במכון בית עשרות בשנים. גביזון הובילה במכון תוכניות שמתמודדות עם אתגר הליברליזם בישראל ותרמה לטיפוח של מנהיגות אינטלקטואלית צעירה. רוחב הדעת והרוח שאפיינו אותה ויושרה האינטלקטואלי היוו השראה לכולנו. לכתה הוא אבדה קשה לחברה הישראלית. יהי זכרה ברוך.

 

 

הצטרפות לרשימת התפוצה