”כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,
גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.“

שאול טשרניחובסקי, 1892

 

לימודי הרוח הם לא מותרות בעינינו; הם צורך חיוני לאדם ולאנושות. אין תחליף לתובנות שנולדות מתוך הביקורת הפילוסופית, למסקנות שמעניק הניתוח ההיסטורי, או למשמעות שמעניקה יצירת האמנות לנפש ולחברה. 

למרות זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לשחיקה הולכת וגוברת במעמד מדעי הרוח בחברה – במערכת החינוך, במוסדות להשכלה גבוהה ובזירה הציבורית. אנו מאמינים שיש לחולל במצב זה שינוי אמיתי; שינוי שיחזק ויעשיר את החברה בישראל וימנע את תהליך רידוד השיח בזירות החברתיות, הכלכליות, התרבותיות והפוליטיות במדינה. 

כחלק מהמאמץ החל מכון ון ליר בירושלים להעניק את פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח. הפרס, שמחולק מדי שנה מאז 2014, מיועד לתלמידי תיכון ונועד להעלות את המודעות לחשיבותם של מדעי הרוח בקרב תלמידי בתי הספר העל־יסודיים ולעודד כתיבת עבודת גמר בתחומים אלו. זהו אחד הפרסים היחידים המוענקים בארץ לעבודות גמר בכל תחומי מדעי הרוח, וכל התלמידים שהגישו עבודות גמר במגוון תחומים אלו בהיקף של 5 יחידות לימוד, במסגרת בית הספר ועל פי דרישות משרד החינוך, זכאים להגיש מועמדות לפרס. 

מדי שנה, עשרות רבות של תלמידות ותלמידים מכל רחבי הארץ ומכל פלחי האוכלוסייה במדינת ישראל מגישים את עבודותיהם לתחרות. העבודות עוסקות בתחומים שונים של מדעי הרוח, לרבות ספרות, היסטוריה, תנ"ך, לשון, מחשבת ישראל, פילוסופיה, יהדות, ספרות ערבית, שפה ולשון ערבית, דת האסלאם, ארכיאולוגיה, אמנות, קולנוע ומוזיקה. 

העבודות נבדקות על ידי ועדת שיפוט, שכוללת חוקרים ואנשי אקדמיה בכירים, אשר בוחרת מתוכן את העבודות המצטיינות באופן מיוחד. עבודות אלו מזכות את כותביהן בפרסים כספייםהוועדה בוחרת גם חמש עבודות הראויות להערכה מיוחדת שמזכות את כותביהן בציון לשבח. הפרסים מחולקים בטקס שנערך במכון ון ליר בירושלים. בשנים האחרונות פרשֹ נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, את חסותו על טקס הענקת הפרסים, וחתני וכלות הפרס מבקרים במשכנו וזוכים לברכתו. 

 

זוכי פרס ון ליר – שנת תש"פ (יוני 2020)

שירה האוזר שטוסר – "תרגום ההומור בספרו של רואלד דאל: “George's Marvelous Medicine”" (עבודת גמר בתרגום)
בית ספר אזורי מקיף ע"ש י.ח. ברנר
נעה כהן – "סטודנטים לוחמים: בין האוניברסיטה העברית לאצ"ל" (עבודת גמר בהיסטוריה)
אולפנת חורב ירושלים
יונתן פטאל – "בריטניה והספרים הלא-לבנים: תמורות ומגמות ביחס של ספרי לימוד עבריים אל בריטניה, בעלת המנדט על פלסטינה (א"י), כפי שמשתקפות לאורך שנותיה של מערכת החינוך העברית, 1956 – 2015" (עבודת גמר בהיסטוריה)
בית הספר התיכון שליד האוניברסיטה העברית בירושלים
אורי שגב – "קוויריות וא-בינאריות מגדרית בסונטות של שייקספיר: ניתוח פוקיאני של היסטוריית ההתקבלות" (עבודת גמר בספרות)
בית חינוך "דרך רוח" באוניברסיטת בן גוריון

 

העבודות שזכו בציון לשבח – תש"פ

אור יקואל – "מוזיקה, רגש ומה שביניהם" (עבודת גמר במוזיקה)
בית ספר אזורי מקיף ע"ש י.ח. ברנר
מיה לב – "תעמולה כהצדקה למדיניות אלימה וקיצונית בגרמניה הנאצית ובברית המועצות הסטליניסטית" (עבודת גמר בהיסטוריה)
התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות בירושלים (יאסא)
תומר מוז – "העדפה מתקנת בעולם פוסט מודרני: עיון בהשלכות תפישת האחרות של פוקו ולוינס" (עבודת גמר בפילוסופיה)
בית הספר התיכון שליד האוניברסיטה העברית, במסגרת תוכנית "אידיאה" באוניברסיטת תל אביב
ראמה מסארוה – "חדשנות וחתרנות בקובץ הסיפורים 'יכפי אן יוחבכ קלב ואחד לתעיש' להיפפא ביטאר" (עבודת גמר בספרות ערבית)
בית ספר מקיף אורט בוסתן אלמרג
נטע אברהם סמט – "'והחדש יתקדש': משנת הרב קוק והדיון סביב תזת החילון" (עבודת גמר במחשבת ישראל)
ישיבת מקור חיים כפר עציון
איה פלטר – "100 שנה לתקופת היובש בארה"ב: פשע מאורגן יהודי בדטרויט כמקרה חקר" (עבודת גמר בהיסטוריה)
עיינות הירדן

 

רשימת הזוכים בשנים קודמות

 

לתקנון הפרס