”כִּי עוֹד אַאֲמִין גַּם בָּאָדָם,
גַּם בְּרוּחוֹ, רוּחַ עָז.“

שאול טשרניחובסקי, 1892

 

לימודי הרוח הם לא מותרות בעינינו; הם צורך חיוני לאדם ולאנושות. אין תחליף לתובנות שנולדות מתוך הביקורת הפילוסופית, למסקנות שמעניק הניתוח ההיסטורי, או למשמעות שמעניקה יצירת האמנות לנפש ולחברה. 

למרות זאת, בשנים האחרונות אנו עדים לשחיקה הולכת וגוברת במעמד מדעי הרוח בחברה – במערכת החינוך, במוסדות להשכלה גבוהה ובזירה הציבורית. אנו מאמינים שיש לחולל במצב זה שינוי אמיתי; שינוי שיחזק ויעשיר את החברה בישראל וימנע את תהליך רידוד השיח בזירות החברתיות, הכלכליות, התרבותיות והפוליטיות במדינה. 

כחלק מהמאמץ החל מכון ון ליר בירושלים להעניק את פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח. הפרס, שמחולק מדי שנה מאז 2014, מיועד לתלמידי תיכון ונועד להעלות את המודעות לחשיבותם של מדעי הרוח בקרב תלמידי בתי הספר העל־יסודיים ולעודד כתיבת עבודת גמר בתחומים אלו.
זהו אחד הפרסים היחידים המוענקים בארץ לעבודות גמר בכל תחומי מדעי הרוח, וכל התלמידים שהגישו עבודות גמר במגוון תחומים אלו בהיקף של 5 יחידות לימוד, במסגרת בית הספר ועל פי דרישות משרד החינוך, זכאים להגיש מועמדות לפרס. 

מדי שנה, עשרות רבות של תלמידות ותלמידים מכל רחבי הארץ ומכל פלחי האוכלוסייה במדינת ישראל מגישים את עבודותיהם לתחרות. העבודות עוסקות בתחומים שונים של מדעי הרוח, לרבות ספרות, היסטוריה, תנ"ך, לשון, מחשבת ישראל, פילוסופיה, יהדות, ספרות ערבית, שפה ולשון ערבית, דת האסלאם, ארכיאולוגיה, אמנות, קולנוע ומוזיקה. 

העבודות נבדקות על ידי ועדת שיפוט, שכוללת חוקרים ואנשי אקדמיה בכירים, אשר בוחרת מתוכן את העבודות המצטיינות באופן מיוחד. עבודות אלו מזכות את כותביהן בפרסים כספייםהוועדה בוחרת גם חמש עבודות הראויות להערכה מיוחדת שמזכות את כותביהן בציון לשבח. הפרסים מחולקים בטקס שנערך במכון ון ליר בירושלים. בשנים האחרונות פרשֹ נשיא המדינה, מר ראובן ריבלין, את חסותו על טקס הענקת הפרסים, וחתני וכלות הפרס מבקרים במשכנו וזוכים לברכתו. 

פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח לשנת תשפ"א

זוכי פרס ון ליר – שנת תשפ"א (יולי 2021)

מאיה רחל לאה גריניאסטי ארזי – ערבסקות: המזרח ב"שקיעת עולמנו" – סגנון ברומן "ערבסקות" לשמאס לאור המתודה הספרותית ב"מימזיס" לאוארבך, והתזה של דלז וגואטרי על אודות הספרות המינורית, בהנחיית פרופ' גלילי שחר (עבודת גמר בספרות)
יאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות, ירושלים

יואב כהן – בארץ אללה יוקפנא: עיון מחודש באוצר שירת רִבִּי שָׁלֵם אַלשַּׁבַּזִי (ר׳ שלום שבזי), בהנחיית ד"ר עליזה וסרמן שחיבר (עבודת גמר בספרות)
תיכון עירוני ד' ע"ש אהרון קציר, תל אביב

נועם סעד – אם אין אני לי מה לי וכשאני לבדי מי אני? התבוננות בקשיים העולים מתוך תפיסת הזהות הקווירית ויישובם באמצעות מושגי "האחר" ו"הפגיעות", בהנחיית מיכל יון (עבודת גמר בפילוסופיה)
תיכון אזורי מקיף ע"ש י.ח. ברנר

רואן עאמר – المقامة – بين الحريري والحريزي המקאמה (סגנון ספרותי ערבי) בין אלחרירי לאלחריזי, בהנחיית בדר ביאדסה (עבודת גמר בספרות ערבית)
תיכון הכפר הירוק ע"ש לוי אשכול

 

העבודות שזכו בציון לשבח – תשפ"א

אלה אוסרי, בית הספר האזורי סולם צור – המתת חסד – "החופש למות בכבוד": עמדות שונות והשפעתן על החקיקה (עבודת גמר באזרחות)

דביר ג'מבר, אורט פסגות, כרמיאל – פעילות ספורטיבית של יהודים בין מלחמות העולם בפולין, ובזמן מלחמת העולם השנייה בגטאות לודז' וטרזין (עבודת גמר בהיסטוריה)

ירדן הראל, פלך – בית ספר תורני ניסויי לבנות, ירושלים, במסגרת תוכנית "אידיאה" באוניברסיטת תל אביב – תפיסת המוות ביצירתו של טולקין: מהמיתולוגיות הצפוניות למיתוגרפיה מודרנית (עבודת גמר בספרות)

תום וינר, ליד"ה – בית הספר התיכון שליד האוניברסיטה העברית, במסגרת תוכנית "אידיאה" באוניברסיטה העברית – שלושה בסירא אחד: גבריות, מיניות ומשפחה ב"אלפא ביתא דבן סירא" (עבודת גמר בספרות)

יונתן ליבמן, בית חינוך "דרך רוח", אוניברסיטת בר-אילן; תיכון בליך, רמת גן – פליטים ואמנת הפליטים כנגד מבחן הזמן (עבודת גמר בפילוסופיה)

גיא טל פרידמן, תיכון עירוני ד' ע"ש אהרון קציר, תל אביב – ביטוי העבדות ואמנות אפריקה באמנות אפרו-אמריקאית עכשווית (עבודת גמר באמנות)

 

רשימת הזוכים בכל השנים >>>