במכון ומקוון | פנים, מבט, ושפה: הצורה האתית בקולנוע של עמוס גיתאי

מעבר, חצייה, גבול: סדרת שיחות עם במאי הקולנוע עמוס גיתאי

לסדרה >

יום ראשון | 12.12.21 | בשעה 18:00

שיחה ראשונה | פרופ' חגי כנען ועמוס גיתאי

הכניסה לאולם בהרשמה מראש ועל פי הנחיות משרד הבריאות >

דברי פתיחה: עמוס גיתאי

הקרנת הסרט ספר עמוס (2012, 13 דקות)

שוט רציף (sequence shot) שצולם ברחוב תל-אביבי. שחקניות.ים ישראלים ופלסטינים מגלמים את הנביא עמוס ומעניקים קול מודרני לתוכחות העתיקות שלו כנגד שחיתות ועוולות חברתיות.

עמוס גיתאי מרבה לעסוק בשאלות של צורה, ולא רק בתמטיות ובנרטיב. הוא בוחן כיצד אפשר להציג נקודת מבט שעשויה להיות חתרנית על ידי שינוי קונוונציות קולנועיות – למשל שינוי קצב הצפייה בעזרת שימוש בשוטים רציפים שכוללים מערכת של סתירות פנימיות. כמו כן, הוא מאתגר את הראייה הקולנועית באמצעות שימוש בטרנספוזיציה של כלים שונים. הנחות היסוד הללו יעמדו במוקד המפגש.

במפגש יוקרנו קטעים מתוך הסרטים קדמה (2002), אנה ערביה (2013), צילי (2014), ורכבת קלה בירושלים (2018).

על הסדרה:

יותר מבכל מקום אחר, במזרח התיכון מלאכתו של הקולנוען דומה לזו של הארכיאולוג. היא כרוכה בחשיפה זהירה של שכבות חיים; ובבחינה של זיכרונות וסיפורים מן העבר ובתוך כך גם להיות רלוונטית ולגעת בסוגיות אנושיות בנות ימינו. מכאן, עולה לכן גם השאלה מה קורה לאסתטיקה הקולנועית כאשר היא נחבטת בעקרון ההמחשה? האם המורכבות הארכיאולוגית בעשייה הקולנועית במזרח התיכון עדיין מצליחה לשמר או להציג אופן של אתיקה קולנועית. שאלה זו, לצד סוגיית הקולנוע בהקשר גיאופוליטי משתנה תדיר, תידון בסדרה הנוכחית. הסדרה מבוססת על סרטיו של עמוס גיתאי וקטעים מהם יוקרנו במהלך המפגשים.

בהשתתפות

פרופ' חגי כנען, אוניברסיטת תל אביב

עמוס גיתאי, אדריכל בהכשרתו, בוגר הטכניון ובעל תואר דוקטור מאוניברסיטת ברקלי

הצטרפות לרשימת התפוצה