בסינמטק ירושלים | פוקוס מזרח תיכון

יום שלישי | 18.10.22
עד יום ראשון | 30.10.22

פוקוס מזרח תיכון

סרטים ומפגשים |

סינמטק ירושלים בשיתוף מכון ון ליר בירושלים

לתכנית באתר הסינמטק >

בתשלום; להזמנת כרטיסים: 9377* / www.jer-cin.org.il / בקופת הסינמטק

מפגשים

18.10 הסמטאות ד"ר אסף דוד, ראש תחום ישראל במזרח התיכון, מכון ון ליר בירושלים 

19.10  שעתה האפלה של לבנון – פרופ' אורן ברק, המחלקה למדע המדינה, האוניברסיטה העברית בירושלים; מכון ון ליר בירושלים

20.10 הבלדה על הפרה הלבנה – ד"ר ליאורה הנדלמן, ראש מרכז אליאנס ללימודים איראניים, אוניברסיטת תל אביב 

23.10 קצב מרוקאי – אילת לוי, אוניברסיטת תל אביב; הפורום לחשיבה אזורית 

24.10 המבחן פרופ' רות רודד, המחלקה לתולדות המזרח התיכון והאסלאם, האוניברסיטה העברית בירושלים 

25.10 הנער מגן עדן – נעם זיצמן, הפורום לחשיבה אזורית; מכון ון ליר בירושלים 

בפברואר 2020 הצגנו – סינמטק ירושלים ומכון ון ליר בירושלים - שבוע של סרטים מהמזרח התיכון. שבועות אחר כך פרצה מגיפת הקורונה שהביאה לשינויים עצומים ונדמה כי העולם שלאחריה אינו כפי שהיה. דבר אחד בכל זאת לא השתנה: ישראל עדיין חלק מהמזרח התיכון. בשנתיים שחלפו מאז התוכנית הקודמת נחתמו הסכמי אברהם, שיצרו גשר חדש בין ישראל והמזרח התיכון. ישראלים זכו לבקר בנופיה הנוצצים של איחוד האמירויות אולם נדמה כי גשר השלום החדש בין שתי פינות המזרח התיכון מדחיק את המציאות היומיומית, הפחות זוהרת של האיזור כולו.

התוכנית שנציג החודש יוצאת מתוך אותם מניעים שהביאו אותנו לקיים את התוכנית לפני שנתיים: הרצון להביא לקהל הישראלי את הפנים והקולות של שכנינו. אלו סרטים שבמרכזם בעיקר גיבורים צעירים שמנסים לפלס את נתיב חייהם בתוך מציאות מקובעת וקשוחה, שאינה מציעה להם אופק ותקווה. הם עוסקים במעמדן של נשים, בממשק שבין המסורת לעכשווי, ובאופן שבו הממסד (הדתי, הפוליטי והצבאי) לופת את חיי תושביו, והם עשויים בכשרון לא מבוטל שמצליח לעורר את הרגש והמחשבה.

זוהי הזדמנות להתקרב מעבר לכותרות התקשורתיות, מבעד למבט האוריינטליסטי אודות העולם המזרח התיכון. אולי מתוך ההתבוננות בשאלות החברתיות והאנושיות שמעסיקות את שכנינו יתברר דימיון מסוים לשאלות ולמשברים שמאפיינים גם את החברה שלנו. ההקרנה של כל סרט תלווה בהרצאה קצרה מפי חוקרות וחוקרים אשר ידונו בסוגיות החברתיות, התרבותיות והפוליטיות הרחבות העולות מן הסרט ויציעו נקודות מבט מקוריות וחדשניות להתבוננות במציאות, בקיום האנושי וביצירה. 

הצטרפות לרשימת התפוצה