ת"א תרבות | אנתרופוקן בישראל/פלסטין

יום ראשון | 26.03.23 | בשעה 19:00

אנתרופוקן בישראל/פלסטין

ערב השקת גיליון 57 של תיאוריה וביקורת בנושא אתגר האנתרופוקן

ת"א תרבות, קריית המלאכה, שביל המרץ 6, תל אביב

דברי פתיחה: עורכי הגיליון: ד"ר עפרי אילני, ד"ר חגי בועז וד"ר שאול סתר

שיחות קצרות על אתגר האנתרופוקן הגלובלי מנקודת מבט מקומית:
ד"ר נתליה גוטקובסקי
ד"ר מירי לביא
ד"ר ראמז עיד
פרופ' עמית צורן
ד"ר מתן קמינר

שיח האנתרופוקן רחב הרבה יותר מסוגיית משבר האקלים. הוא מבין את הציוויליזציה כמשתרעת מעבר לתחום האנושי: היא כוללת את עולם הטבע הדומם, בעלי החיים הלא־אנושיים והצומח, וגם את עולם החפצים והארטיפקטים – משקיות ניילון ועד טלפונים ניידים ורובוטים המשמשים בני לוויה לקשישים ביפן. אך דווקא החלוּת הכוללת הזאת של האנתרופוקן עוררה ביקורת ותרעומת בקרב מבקרות ומבקרים חברתיים: עידן האדם? איזה אדם? הביקורות מצביעות על האחריות שיש לאדם הלבן האירופי, שהפרויקטים ההיסטוריים שלו – המהפכה התעשייתית, הקפיטליזם והקולוניאליזם – הם לטענתה הגורמים הישירים למשבר האקלים. 

גיליון 57 של תיאוריה וביקורת לקח על עצמו את האתגר להשתתף במהלך הביקורת הסביבתית ובד בבד לתהות עליה ועל תנאי האפשרות שלה, בלי להמעיט בחשיבותן של דחיפות המחשבה וחיוניות הפעולה בהתמודדות עם המשבר האקולוגי. לצד אלה אנו מבקשים לשאול על תהליכי השינוי הגלובליים מנקודת מבט מקומית, במשולב עם הבעיות הפוליטיות, הכלכליות והדתיות הבוערות של העת הזאת.

הגיליון מציע מאמרים מקוריים, תרגומים, רב-שיח, מסות ותיק עבודות שקשורים כולם לאתגר האנתרופוקן. בין הנושאים הנדונים בגיליון: היסטוריה אקולוגית של הציונות, ספרות ואנתרופוקן, מקומם של חפצים בעולמנו, מינים פולשים ועוד.

לקריאת המאמר איך האנתרופוקן קשור אלינו? >

הצטרפות לרשימת התפוצה