התמורה הגדולה

המקורות המדיניים והכלכליים של זמננו

יום ראשון | 31.01.21 | בשעה 19:00

ערב השקה לכבוד המהדורה העברית הראשונה של ספרו המונומנטלי ופורץ הדרך של

פרופ' קרל פולני |

בתרגום שונמית ליפשיץ

בשנים האחרונות, וביתר שאת מאז המשבר הפיננסי של 2008, ספרו של פולני – שראה אור בשנת 1944 – זוכה להתעניינות מחודשת. פולני טען כי רעיון "השוק החופשי" אינו אלא אוטופיה, וכי שוק כזה מעולם לא התקיים במציאות. יתרה מזו, הוא טען, האמונה הליברלית בכוחו ה"טבעי" של השוק להסדיר את עצמו מסוכנת: היא מתעלמת מכך שלכל אורך ההיסטוריה, עד המאה התשע-עשרה ולידת "חברת השוק", הכלכלה הייתה משוקעת בנורמות חברתיות, קהילתיות, תרבותיות ודתיות. ניתוק השוק מהמוסדות החברתיים שמהם צמח, הזהיר פולני, יוביל בהכרח לאסון חברתי, כלכלי וסביבתי. (הוצאת מכון ון ליר, הוצאת הקיבוץ המאוחד ושחרית, 2020)

התמורה הגדולה הוא אחד מספרי העיון החשובים של המאה העשרים, ומסריו מהדהדים בעוצמה גם במאה העשרים ואחת. רבים רואים בפולני מעין נביא שחזה את הסכנות האורבות לאנושות בימינו ואת המשברים שפוקדים אותה, בהם משבר האקלים, משבר הדמוקרטיה ועליית הפופוליזם.

קרל פולני (1886–1964), איש רוח ממוצא יהודי-הונגרי, היה אינטלקטואל רב-תחומי ומחשובי ההיסטוריונים החברתיים של המאה העשרים. פרופסור פולני עסק בפיתוח השקפה כוללת על אופי היחסים הכלכליים במסגרות חברתיות שונות; ועיסוקו זה הוביל אותו – בין השאר באמצעות מחקר היסטורי ואנתרופולוגי – לניתוח כלכלת השוק כצורה ייחודית של ארגון חברתי.

קראו את המכתב שכתבה פרופ' קארי פולני-לויט, בתו של המחבר, לכבוד ערב הדיון על הספר >>>

בהשתתפות

מנחה: נטלי לוי, מכון שחרית ומכון ון ליר בירושלים

מכתב ברכה מאת פרופ' קארי פולני-לויט, יקרא ד"ר אדם קלין-אורון, מכון ון ליר בירושלים (באנגלית)

ד"ר מירי לביא-נאמן, מכון ערבה ללימודי הסביבה ואוניברסיטת ברקלי בקליפורניה

גיא רולניק, העורך המייסד של TheMarker, חבר סגל ומרצה לאסטרטגיה עסקית בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת שיקגו

אסף שגיב, המרכז האקדמי שלם

הצטרפות לרשימת התפוצה