זה הזמן לפוסטקפיטליזם

היכרות ומבוא לפוסטקפיטליזם

לסדרה >

יום שלישי | 08.12.20 | בשעה 20:00

מפגש מבוא |

מאז המשבר הפיננסי של 2008 הסדר הקפיטליסטי נתון במשבר מתמשך, שרק הולך מחריף מאז פרוץ מגיפת קורונה. את האיום הגדול ביותר על הסדר הקיים מציבה הסכנה האקולוגית, אך מאיימות עליו סכנות רבות אחרות – חברתיות, כלכליות ופוליטיות. בין השאר אנו עדים למשברים כלכליים תכופים, לניתוק הכלכלה הפיננסית מכלכלת הייצור, להתחזקות המונופולים, לאי-שוויון קיצוני, לחיי עבודה שאין בכוחם לחלץ מעוני, לעליית משטרים אוטוריטריים ועוד. כדברי יאניס ורופאקיס, הקפיטליזם הפך לווירוס שמאיים לחסל אותנו, את נשאיו. אמנם העמדה הניאוליברלית מוסיפה להיות דומיננטית בקרב כלכלנים ופוליטיקאים, אך לצד זאת, במקומות רבים בעולם הולכת ומתחזקת ההבנה שהמוצא היחיד מהמשבר הוא בניית חלופות מהותיות ויצירתיות לקפיטליזם. האמון בקפיטליזם אחראי, קשוב ואנושי נשבר וזמנו תם. גם זמנו של קיינס חלף עבר. זה הזמן לפוסטקפיטליזם.

מכון ון ליר בירושלים מפתח עמדה פוסטקפיטליסטית שמבקשת לחשוב, לדמיין ולהוציא אל הפועל פרויקט פוליטי, כלכלי ותרבותי חלופי. נקודת המוצא של עמדה זו היא ביקורת על ליבת הסדר הקיים – קרי על הכפפת כל תחומי החיים לעשיית רווחים – אך מטרתה לגבש חלופות מבניות נועזות, המתעלות מעל למודלים הקיימים של מדינת רווחה מתגוננת. בלב הפרויקט עומדת השאלה: כיצד יש לארגן את החיים – ובכלל זה את הזמן, העבודה, המבנים הפוליטיים, היחס לזולת והיחס לטבע – כדי לכונן חברה המבוססת על התכליות האנושיות ובראשן החופש והשוויון?

שלב ראשון: היכרות ומבוא לפוסטקפיטליזם

על מנת ליצור בסיס משותף לדיון, נערוך מפגש מבואי לכל המעוניינים.ות להציג בכינוס אשר ייערך בחודש אפריל 2021. המשתתפות.ים במפגש יציגו את עצמם וישמעו הרצאת מבוא על פוסטקפיטליזם, שתכלול היכרות עם הרעיונות וההוגים המרכזיים בתחום ועם הפעילות הפוליטית הקשורה בו ברחבי העולם. המעוניינים מתבקשים להירשם מראש באמצעות הקישור. קישור לזום יישלח לנרשמים בלבד סמוך למועד המפגש. לאלה הרוצים להציג בכינוס מומלץ להשתתף במפגש, אך אין זו חובה.

 

21.4.2021

שלב שני: התכנסות ושיתוף בידע >

לשאלות אנא פנו אל ד”ר כפיר כהן לוסטיג kfirc@vanleer.org.il

הצטרפות לרשימת התפוצה