מקוון | חילוניות מאמינות

יום חמישי | 27.01.22 | בשעה 18:00

חילוניות מאמינות

פרופ' נסים ליאון משוחח עם ד"ר הגר להב על ספרה החדש |

חילוניות מאמינות

סוציולוגיה של אמונה בנוף החילוני בישראל

חילוניות מאמינות הוא ספר מקורי ופורץ גבולות שמתחקה אחר ה"אנומליה", לכאורה, של חילונים-מאמינים, תוך שילוב של תחומי דעת – סוציולוגיה, תיאולוגיה יהודית ונוצרית, לימודי דתות ומחשבה פמיניסטית.

הספר מצביע על היקפה הגדול יחסית של התופעה (לפי אומדן גס, כרבע מן האוכלוסייה היהודית בישראל הם חילונים-מאמינים), מזהה קולות פמיניסטיים חדשים של נשים חילוניות-מאמינות ומביא לקדמת הבמה את סיפוריהן. הוא ממחיש באופן משכנע שחילוניוּת אמונתית איננה אנומליה חברתית, אלא מרכיב זהות נפוץ למדי בישראל שטרם נחקר בשל היאחזות בלתי ביקורתית בהנחות אפיסטמיות שגורות; בעיקר ההנחה המקדמית שלפיה דת וחילוניות, או אמונה וחילוניות, הן קטגוריות מנוגדות.

מעבר לעושרו הנרטיבי, הספר מציע מסגרת תיאורטית חדשה המשלבת סוציולוגיה של החילוניות (שבה החילוניות אינה ברירת מחדל ואינה קטגוריה שקופה) וסוציולוגיה של האמונה (שבה האמונה אינה תופעה דתית בלבד), ומדגיש את ההיבטים הממוגדרים של התופעה והשלכותיהם. כל אלה מתווים אפשרות ראשונית למחשבה תיאולוגית יהודית פוסט-חילונית ופמיניסטית בישראל. (סדרת הקשרי עיון וביקורת בעריכת יהודה שנהב-שהרבני, הוצאת מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד)

בהשתתפות

ד"ר הגר להב, מרצה בכירה, המחלקה לתקשורת, מכללת ספיר

פרופ' נסים ליאון, אוניברסיטת בר-אילן

ברכות: פרופ' יהודה שנהב-שהרבני, עורך ראשי, סדרת מכְּתוּבּ, מכון ון ליר בירושלים

הצטרפות לרשימת התפוצה