מקוון | תזונה נכונה לכוכב גדול

סלון פולונסקי

לסדרה >

יום רביעי | 19.04.23 | בשעה 19:00

Diet for a Large Planet

שיחה (באנגלית) |

עם פרופ' כריסטופר אוטר, אוניברסיטת אוהיו

על ספרו:

תזונה נכונה לכוכב גדול: המהפכה התעשייתית בבריטניה, מערכות מזון והאקולוגיה של העולם

Diet for a Large Planet: Industrial Britain, Food Systems, and World Ecology

הוצאת אוניברסיטת שיקגו, 2020

מארחת: ד"ר עלמה איגרא, עמיתת אקדמיית פולונסקי במכון ון ליר בירושלים

אנו עומדים כיום בפני משבר מזון עולמי חסר תקדים. ההישענות שלנו על העדפות תזונתיות ועל מערכות אקולוגית שאינן בנות קיימא פוגעת בבריאותנו ובבריאות הכוכב שעליו אנו חיים. ההצעות לפתרון הבעיה הזו – מעבר לתפריט טבעוני, צריכת מזון מקומי בלבד או גידול מזון בתרביות מעבדה וכן הלאה – זוכות לדיון נרחב, ועם זאת שאלה יסודית אחת טרם נענתה: איך הגענו למצב הזה?

ב"תזונה נכונה לכוכב גדול" חוזר כריס אוטר אל שלהי המאה ה־18 בבריטניה, תקופה שבה קרם עור וגידים תפריט תזונה גדוש בבשר, בחיטה ובסוכר. הצמיחה, העיור, התעוש והגידול הכלכלי היציבים הביאו לשינוי בהעדפות התזונה של הבריטים. במקום המזונות מן הצומח פרי החקלאות המקומית היה התפריט החדש הזה עשיר בחלבון מן החי ובפחמימות מעובדות. הצרכנים נעשו חזקים וגבוהים יותר בזכותו אולם הוא גם הביא עימו סוגים חדשים של בעיות בריאותיות. יתר על כן הייצור שלו נזקק לשטחים גדולים פי כמה משטחה של בריטניה, מה שיצר בעל כורחה של האומה הבריטית תלות גדולה יותר במשאבים מן החוץ. אוטר מראה כי הסיפור הזה איננו נוגע אך ורק לבריטניה; הוא מציג בפנינו נכוחה את ההשפעות הגלובליות של מערכות תזונה הדורשות יותר משאבים משהכוכב שלנו מסוגל לספק.

סלון פולונסקי הוא פלטפורמה פומבית דיגיטלית חדשה במכון ון ליר בירושלים. עמיתי האקדמיה ע"ש פולונסקי ובוגריה יארחו אנשי אקדמיה מעוררי השראה ובעלי שם עולמי, וידונו עימם ברעיונות חדשים ובמחקרים פורצי דרך במגוון תחומי ידע במדעי הרוח והחברה.

השידור החי ילווה בכתוביות בעברית

הצטרפות לרשימת התפוצה