הרצאות על אהבה וצורותיה

דניאלה שרביט | 25.07.2021 | צילום: Unsplash

אהבה ואי-אהבה

אהבה. כתבו עליה, יצרו בדמותה וביקשו "אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי". תמיד הייתה נושא מורכב, מלאה בניגודים. אהבה היא יפה ומנחמת, כואבת ומעיקה, מרפאת ומצילה. כחלק מהאירועים הרבים שנערכו במכון, ותיעודם שמור כהרצאות מצולמות באתר – נזכרנו בחמש הרצאות בנושא אהבה ואי-אהבה, מיניות ומה שביניהן.

 

"סופה של האהבה, סוציולוגיה של יחסים שליליים"

התרבות המערבית מדברת רבות על האופן שבו האהבה מתפרצת אל חיינו, אך שותקת לנוכח קיומו של הרגע המסתורי שבו חדלנו לאהוב או שנמנענו מלהתאהב. ד"ר עמליה רוזנבלום ופרופ' גלילי שחר שוחחו עם פרופ' אווה אילוז על ספרה סופה של האהבה, שבו היא בוחנת את מגוון הדרכים שבהן מערכות יחסים רומנטיות מגיעות לקיצן. היא מדברת על הקשר בין חופש אישי לבין בחירה, או חוסר בחירה, בפרטנרים רומנטיים ומיניים; ואיך כל זה קשור לתרבות הקפיטליזם המאוחר?

 

אהבת גברים במזרח התיכון: מבט אל הספרות העות'מאנית

האם העיסוק במיניות באירופה ובמזרח התיכון היה פחות רווח ומאפשר במאות הקודמות, לעומת מאה השנים האחרונות? אז זהו, שלא. ההיסטוריון ד"ר אבנר וישניצר ניפץ את הסטיגמה על החברה השמרנית העתיקה, בשיחתו עם ד"ר צמרת לוי-דפני במסגרת סדרת ההרצאות בנושא מגדר ומיניות במזרח התיכון. זאת על ידי קריאה מעמיקה בספרות, בשירה, בתיאטרון הצללים וברישומים מהאימפריה העות'מאנית.

 

על (אי)אהבה ועל חסד: קריאה ב”קולות הערב" של נטליה גינצבורג

הרומן קולות הערב של נטליה גינצבורג מתאר סיפור אהבה שברירי של המספרת עם אחת הדמויות. מסביבה מתוארים יחסים אנושיים בין הורים לילדים, בין אחים, גיסים, חברים ובני זוג. במסגרת הכנס "נטליה גינצבורג: החיים והכתיבה – 100 שנה להולדתה" – ד”ר דנה פריבך-חפץ מתארת כיצד סביב האהבה עולה אי-אהבה שקיימת בין הדמויות המקיפות את המספרת, ועוסקת באופן שבו כל אחת ממערכות היחסים מציגה פגם אחר באהבה. פריבך-חפץ מציגה את היפוכו של אי-אהבה – אהבה אנושית וייחודית, שאותה היא מכנה "חסד חילוני" (מושג פילוסופי שפיתחה בספרה הנושא שם זה).

 

מסע להר המוריה: בין אהבה לאמונה, פרשת וירא

אם בחרתי לוותר על הדבר שהכי השתוקקתי אליו, כמה אהבתי אותו באמת? האם מספיק לזכור את האהבה, או שיש לחיות איתה? במסגרת סדרת פותחים שבוע: האדם ומשמעות החיים, ד"ר חיים שפירא דיבר על הפרדוקס של הוויתור האינסופי – לוותר על מה שאי אפשר לוותר עליו – האהבה הנצחית שלי, ועל הקשר של כל זה לפילוסופיה ולפרשת וירא.

 

אהבת האל: כשכאב הופך לאהבה

חופש אישי, חסד, אמונה וויתור – כל אלו חלק ממכלול האהבה. אך כיצד כאב הופך לאהבה? כיצד כאב, שגרמו לעצמם אסקטים נוצרים בימי הביניים במרכז אירופה, ביטא אהבה לאל? הרצאתה של ד"ר רוני נאור, אחת הזוכות בפרס ע"ש האב פרופ' מרסל-ז'אק דיבואה לשנת 2021, עוסקת בקשר בין השניים.

הצטרפות לרשימת התפוצה