חוט של אופטימיות – פתיחת חממת הקולנוע

רונה ברייר-גארב | 15.03.2021 | צילום: נירה פרג

בתחילת חודש מרץ נפתחה החממה האינטלקטואלית ליוצרות וליוצרי קולנוע תיעודי במכון ון ליר בירושלים. החממה מתקיימת זו השנה השלישית, בשיתוף הפורום הדוקומנטרי בישראל וסינמטק ירושלים, והיא מפגישה בין חוקרות וחוקרים ליוצרות וליוצרים, בין דרכי החשיבה של המחקר האקדמי לבין עולם היצירה התיעודית, תוך שהיא שואפת להתמודד עם הפערים בין נקודות המבט השונות האלה בחשיבה ובפיתוח של רעיונות.

השנה החממה מתמקדת במסגרת נושאית אחת, ובחרנו באחד עשר פרויקטים העוסקים בהיבטים שונים של ישראל במזרח התיכון ויחסי יהודים-פלסטינים – פרויקטים שעליהם אמר ד"ר אסף דוד במפגש הפתיחה שהם מציגים "ניצנים של שותפות במציאות של פירוד".

בין הפרויקטים יש כאלה שהם היסטוריים יותר באופיים, ומאירים זוויות ונקודות מבט מהעבר שאינן חלק מההיסטוריה הרשמית של מדינת ישראל או אף סותרים אותה; יש פרויקטים העוסקים בתמונת המצב העכשווית – בין אם מדובר באלימות ובפשיעה בחברה הערבית היום, או בניתוח השפעתה של גדר ההפרדה על הסביבה האנושית והטבעית בשני צדדיה; יש פרויקטים העוסקים בסיפורן של דמויות ייחודיות שסיפור חייהן חושף צדדים פחות מוכרים של החברות היהודית והפלסטינית, והסכסוך ביניהן; ויש פרויקטים המציעים מבט על העתיד או מהעתיד, בחשיבה על האפשרות לספר סיפור חדש או להציע חלופות לנרטיבים המקובלים.

צורת העבודה שלנו בחממה הלכה והתגבשה דרך הניסיון שצברנו בשנתיים הראשונות, והיום היא מבוססת על ליווי מחקרי של חוקרות וחוקרים מתחומים שונים מצד אחד, ועל דיונים בקבוצת היוצרות והיוצרים מצד שני. כל מפגש של החממה מתחיל בהרצאה של חוקר.ת המציג.ה מבט רחב על הנושאים הקשורים בפרויקט, ובחלקו השני של המפגש מוצג הפרויקט והקבוצה דנה בו מתוך זיקה להרצאה ומתוך דגש על השאלות הקולנועיות שעל הפרק.

רק התחלנו וכבר היה מרתק! תודה ליוצרות וליוצרים המשתתפים בחממה השנה: מיכל אביעד, דוד אופק, דנאל אל-פלג, איהאב ג׳דאללה, מאיה דה פריס קדם, שאדי חביב-אללה, רז חזון, אסנת טרבלסי, בילאל יוסף, תמר ירום, טל מיכאל, רוני מנור, אנה סומרשף, דודי פטימר, עופר פנחסוב, יעל פרלוב, עזרי קידר.

הצטרפות לרשימת התפוצה