מה באמת קורה בחסידות גור?

ד"ר דפנה שרייבר | 14.05.2023 | צילום: Benjaneson, Creative Commons

חסידות גור

מחירו של משטור רעיוני

חסידות גור, הגדולה, החזקה והמשפיעה ביותר מבין החסידויות בישראל, שוב בכותרות. הפעם מדובר בפרשת התעללות מינית חמורה, ובמקום לסייע לקורבנות מנסה מנגנון חצר האדמו"ר לטייח את המקרה באמצעות איומים ואלימות.

נדמה כי ביסודה של פרשה קשה זו עומד דבר מה עמוק הקשור בגרעין שנזרע עוד בהנהגותיו של האדמו"ר הראשון של גור במדינת ישראל, ר' ישראל אלטר, הידוע בכינויו בעל ה'בית ישראל' (1977-1894).

במאמר דעה שפורסם לראשונה ב"סרוגים" (19.4.23), מתמקדת ד"ר דפנה שרייבר, חוקרת חסידות המתמחה בחסידות גור ומנהלת תחום יהדות בתמת קדושה, דת וחילון במכון ון ליר, בשלושה עניינים בהגותו ובהנהגתו של ר' ישראל אלטר שטומנים בחובם את המציאות הנוכחית בגור: תקנות הקדושה והפרישות המינית; בניית מנגנוני המִשטוּר והשליטה בקהילה; תפיסה רדיקלית של מהוּת האישה.

המאמר מנסה גם לענות על שאלות קשות שהתעוררו בתוך חסידות גור עצמה במאי 2022, עת כוחות משטרה נאלצו להתערב בגל של מחאות אלימות בשכונות של חסידות גור ברחבי הארץ כלפי קהילת הפורשים מהחסידות בראשות הרב שאול אלתר (בן דודו של האדמו"ר המכהן שפרש עם כמה משפחות והקים קהילה נפרדת, מעשה שגרם לקרע ופיצול בחסידות הזו בפעם הראשונה בתולדותיה). שרייבר מצטטת מתוך טקסט נוקב של חסידת גור התוהה כיצד דווקא בחסידות הידועה ביחסה המתנזר לנשים הפכו הנשים להיות חוד החנית של החצר המרכזית במאבקה האלים וחסר הפשרות כנגד הפורשים.

שרייבר גם מפנה את תשומת הלב למאמר של חסידת גור נוספת בנוגע לשבת האלימה ההיא. באותו מאמר שואלת הכותבת: מה תפקידו של חסיד גור? האם החסיד אמור לשרת את הקולקטיב הקהילתי וליישר קו באופן מוחלט עם נורמות החצר, או להיפך, האם הקהילה צריכה לשרת את פרטיה?

מסקנתה של ד"ר שרייבר מראה כיצד תקנות הקדושה שדחקו ודיכאו את יצר המין הן של הגברים הן של הנשים, העדר מקומה של האישה כמהוּת בפני עצמה, והתפתחותם של מנגנוני שליטה ומשטוּר שמסמנים גבולות מאוד ברורים של הקהילה – הפכו כולם את "הציות" לערך העליון ביותר של חסידות גור. הקהילה אינה משרתת את הפרט אלא הפרט הוא שאמור לשרת את הקולקטיב הקהילתי, או נכון יותר הוא צריך להתבטל ל"מערכת" ולרצון קודשו של הרבי הנתפס כיסוד היהדות.

 

המלצת קריאה – הגדולים: האישים שעיצבו את פני היהדות החרדית בישראל בעריכת בנימין בראון וניסים לאון, שיצא לאור בשנת 2017 בהוצאת מכון ון ליר והוצאת מאגנס.

הצטרפות לרשימת התפוצה