על הפודקאסט: כאן זה שאם

נטע תלמוד | 17.12.2023 | צילום: שחר ליבנה

כאן זה שאם מאמר

האם אנחנו כאן? או שם? מדינת ישראל שוכנת לחופו המזרחי של אגן הים התיכון – או בערבית בלאד א-שאם (بلاد الشَّام) – אזור הכולל את ארץ הקודש (ישראל-פלסטין), ירדן, סוריה ולבנון. במילים אחרות: שאם – זה כאן. 

"כאן זה שאם" הוא הפודקאסט של מכון ון ליר בירושלים, הפורום לחשיבה אזורית והאגודה הישראלית ללימודי המזרח התיכון והאסלאם. כל פרקי הפודקאסט הוקלטו לפני פרוץ המלחמה ולכן הם עשויים להכיל תוכן שאינו מותאם לימים שבהם אנו נמצאים כעת. אנו מאמינים שדווקא בתקופה קשה זו מחובתנו להנגיש לקהל הרחב את הידע העשיר של חוקרי המזרח התיכון של הפורום לחשיבה אזורית ולהציג תמונה מורכבת וביקורתית על הנעשה באזור. גם בתקופה מחרידה זו אנו נותרים מחויבים לעתיד טוב יותר למדינת ישראל במזרח התיכון וליהודים ופלסטינים בין הים לנהר.

בכל פרק של הפודקאסט נארח חוקרים וחוקרות המתמקדים בסוגיות שונות הקשורות למזרח התיכון, ובעזרתם ננסה להפנות את תשומת הלב לנושאים שלרוב נשארים בשולי החדשות. כך למשל, פרק אחד יוקדש למלחמה הנשכחת בתימן, ויעסוק בסיבה שלא מדברים עליה בשום ערוץ תקשורת ישראלי; נדבר על לבנון השסועה, על הסיבות למלחמות האזרחים שפקדו אותה ועל הקשר לישראל ולפלסטינים; נשאל מתי ואיך התחיל המאבק הפמיניסטי בעולם הערבי; כיצד הדמיון הפוליטי מעצב ומגביל את ההשתתפות של פלסטינים בפוליטיקה הישראלית; איך בכלל חוקרים מזרח תיכון, מה היחסים בין האקדמיה לממסד הביטחוני בארץ ואיך זה משפיע על השיח הציבורי; ועוד ועוד.

מטרת הפודקאסט "כאן זה שאם" היא לערער על תפיסות היסוד שלנו בעניין המזרח התיכון, המעוצבות לרוב על ידי התקשורת, לעורר סקרנות להיבטים חדשים הקשורים בחיים של השכנים שלצידנו, ומתוך כך לעצב מבט אחר על האזור כולו. בעוד הנושאים הקשורים במזרח התיכון מנותחים בדרך כלל מזווית ישראלית, שכפופה לשיקולי ביטחון, בפודקאסט נבקש להציג מבט ביקורתי, בין-תחומי והשוואתי על סוגיות שונות במזרח התיכון. האורחים יציגו את המתרחש באזור מתוך אמפתיה בסיסית לתושבי המזרח התיכון, ידונו באירועים באזור שאינם מסוקרים לרוב בשיח הציבורי והמקצועי בישראל וינתחו אותם מזוויות שונות.

אפשר להאזין לפרקים דרך הלינק המרכז, ולהתעדכן בפרקים החדשים באתר של הפורום לחשיבה אזורית.

הגשה: ד״ר ערן צדקיהו | מפיקה ועורכת ראשית: יהב ארז | תחקירן ועורך משנה: ליאל מגן | מוזיקה מקורית: רועי גבע | עיצוב גרפיקה: שחר ליבנה

הצטרפות לרשימת התפוצה