"שתיקת הארכיון" - הקדמה לרב-שיח

יולי נובק ויניב רון-אל
גיליון 40 | קיץ 2012 - משבר הדיסציפלינות בעקבות השואה
article icon

זהו סיפורו של סרט שמעולם לא הושלם, של מה שיועד להיות חומר תעמולה מבית היוצר של הרייך השלישי, אותה אימפריה חובבת צילום, שתיעדה את רשעותה שלה בתשוקה, בשיטתיות, כמו ששום אומה לפניה לא תיעדה.

עשור לאחר סופה של המלחמה החלו אנשי ארכיון הסרטים המזרח-גרמני לארגן את ששרד ממכונת התעמולה של היטלר: אלפי סרטים, שנמצאו במקום בו הוסתרו, במבנה בטון חבוי בין עצי יער. שם גם נמצא עותק בודד של סרט לא מוכר בן למעלה משעה, ללא פסקול, ללא כותרות פתיחה וסיום ועליו כיתוב בודד: 'הגטו'.

הייתה זו טיוטת עבודה של סרט התעמולה הנאצי הארוך היחיד אשר צולם בגטו ורשה, הגדול בגטאות שהקימו הנאצים בפולין. גרסה אילמת עימתה סצנות, שבוימו עד הפרט האחרון, והציגו יהודים בגטו חיים חיי פאר, אל מול סצנות שלא דרשו לא תלבושות ולא תפאורה.

מדוע נשלח צוות הצילום לצלם את הגטו דווקא אז, רגע לפני חיסולו? ומדוע נקטעה העבודה כבר בשלבי העריכה המוקדמים?

https://doi.org/10.70959/tac.40.2012.263268

מאמרים נוספים מגיליון זה

פתח דבר
ליאורה בילסקי
גיליון 40 | קיץ 2012 - משבר הדיסציפלינות בעקבות השואה
article icon
הפסיכואנליזה כנשק: הנאציזם על הספה האמריקנית
ז'וזה ברונר
גיליון 40 | קיץ 2012 - משבר הדיסציפלינות בעקבות השואה
article icon

הצטרפות לרשימת התפוצה