מקוון | משפט הלחימה ולוחמה משפטית

זמן מלחמה: סדרת שיחות עלינו ועל המצב

לסדרה >

יום רביעי | 06.12.23

זמן מלחמה: סדרת שיחות עלינו ועל המצב

שיחה |

פרופ' ארנה בן-נפתלי משוחחת עם ד"ר איתן דיאמונד

השיחה מבהירה תחילה את שני מושגי התשתית של הדיון: "דיני מלחמה / דין הומניטרי" (משפט) ו"לוחמה משפטית" – lawfare (לגיטימציה). על התשתית הזאת נכנסת השיחה עם ד"ר איתן דיאמונד לשדה המוקשים הדיסקורסיבי בשעה שהיא מבקשת להשיב על כמה שאלות, למשל: מדוע כשהתותחים רועמים, המשפט לא רק שאינו שותק אלא אף מדבר בריבוי קולות? מה הם פשעי מלחמה; פשעים נגד האנושות ופשע הג'נוסייד? האם הם התבצעו ב-7 באוקטובר והאם הם מתבצעים בסבב האלימות הנוכחי בעזה?

אלה ימים קשים למחשבה. אנחנו מוצפים ברגשות של עצב ושיברון לב, של פחד וזעם, של ייאוש וצימאון לתקווה. לצד אלה אנו חווים גם רגשות של חמלה, של גבורה ושל סולידריות אנושית החוצה מחנות פוליטיים ולפעמים גם חוצה עמים – ברית המאפשרת לאחרים ברחבי העולם להזדהות עם הכאב שלנו, ולנו לגלות אמפתיה לכאב של אחרים.
אלה ימים קשים לדיבור סדור ולמחשבה, ולמרות זאת, ואולי דווקא בדיוק מהסיבה הזו, יש לרבים מאיתנו צורך לדבר ולעשות קצת סדר, לחפש בתוך הערפל קצת בהירות מחשבתית.
אנחנו יושבים לדבר מתוך הבנה שהמילים שיש לנו כרגע לא מספקות, ולא תמיד מדויקות, אבל גם מתוך הכרה בצורך לדבר ובחובה שלנו כאנשי מילים לחלוק את המחשבות שלנו.

למאמר המרכז את השיחות >

להרצאות המצולמות בסדרה >

בהשתתפות

פרופ' אורנה בן-נפתלי, הפקולטה למשפטים, המכללה למנהל, ומכון ון ליר בירושלים

ד"ר איתן דיאמונד, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב

הצטרפות לרשימת התפוצה