ד"ר כפיר כהן לוסטיג

לשעבר ראש תמת גלובליזציה וריבונות

עבד במכון עד שנת 2022

כפיר הוא עמית מחקר בכיר וראש תמת גלובליזציה וריבונות במכון ון ליר מאז אוגוסט 2017. הוא עוסק בשאלות פוליטיות, כלכליות ואסתטיות העולות עם הקפיטליזם המאוחר (ניאוליברליזם) בישראל, פלסטין, צרפת, וארה"ב.

ספרו Makers of Worlds, Readers of Signs: Israeli and Palestinian Literature of the Global Contemporary יצא ב-2019 בהוצאת ורסו (Verso) עם הקדמה מאת פרדריק ג'ימסון. הספר מציב את הספרויות הישראלית והפלסטינית בהקשר של התפתחות הקפיטליזם העולמי ובהשוואה להיסטוריה של הרומן המערב אירופי. זהו הספר הראשון מסוגו המציע להבין את השינויים בכתיבה הספרותית ואת משמעותה הפוליטית ביחס לתהליכי הגלובליזציה והניאוליברליזם העוברים על החברה הישראלית והפלסטינית. הספר חושב מחדש על קטגוריות מרכזיות בתיאוריה הפוסט-קולוניאלית, בתיאוריה הפוסט-סטרוקטורלית ובתיאוריות של ספרות עולם, ומציע תיאוריה חלופית להבנת הרומן כצורת מחשבה פוליטית בפריפריה הגלובלית.

כפיר משלים כרגע את ספרו השני שיעסוק בביקורת תיאוריות זהותניות בהקשר של ספרות פרנקו-אלג'יראית וספרות מזרחית בין 1948 והעת הנוכחית. במקביל הוא עובד על ספר בנושא פוסט-קפיטליזם, עם צוות המחקר בנושא זה.

כפיר קיבל תואר דוקטור מהמחלקה לספרות השוואתית באוניברסיטת קליפורניה, ברקלי. הוא עובד בשפות העברית, ערבית, צרפתית ואנגלית.

הצטרפות לרשימת התפוצה