האם הבינה המלאכותית תציל אותנו?

ד"ר עפרי אילני | 29.03.2023 | צילום: רובוטים קוראים אפלטון, Dall-E

רובוטים קוראים אפלטון

כבר שנים שמומחי טכנולוגיה ועתידנים מבשרים על עידן הבינה המלאכותית העומד בפתח ומזהירים מפני השלכותיו העמוקות על החברה. בדבריהם נשמעת מנטרה קבועה: מקצועות מסוימים כגון נהגי מוניות, קופאים, עובדי ניקיון וכדומה צפויים להתחלף באלגוריתמים ולהיעלם מן העולם, ואילו המקצועות היצירתיים לעומת זאת אמורים להמשיך ולהישאר נחוצים גם להבא.

והנה בשנה האחרונה, עם השקתם של מחוללי בינה מלאכותית כמו ChatGPT ו־Dall-E, מהפכת הבינה המלאכותית מתממשת מול עינינו בקצב מדהים אך למרבה הפלא דווקא המקצועות היצירתיים הם שמצויים תחת איום. נהגי מונית, קופאים ועובדי ניקיון נדרשים ממש כתמול שלשום, ואילו מאיירים, עורכי לשון ואפילו כותבים מצויים תחת איום חמור של אובדן פרנסתם.

אתגר זה מצטרף לאתגרים קיימים המאיימים על בסיס הקיום וצורת החיים של אנשי הרוח והיצירה במאה העשרים ואחת. תרבות והרוח מצויים בתקופתנו תחת איום חסר תקדים. החברה ההיפר־טכנולוגית שבה אנו חיים דוחקת את חיי הרוח לשוליים. מערכת החינוך מכווינה את התלמידים למקצועות הטכנולוגיים והמקצועות ההומניים מקבלים עדיפות נמוכה. הוצאות הספרים, מוסדות התרבות והחוגים למדעי הרוח סובלים מירידה עקבית בביקוש ובעניין. במסגרת המהפכה הדיגיטלית תחומי התרבות והרוח נחנקים.

כאמור על בעיות אלו נוסף לאחרונה איום מהפכני עוד יותר: הבינה המלאכותית. מנועי בינה מלאכותית הפתוחים לכל כבר מסוגלים להפיק יצירות אמנות וטקסטים ברמה גבוהה של תחכום. בקרוב אי אפשר יהיה להבחין בין תוצרים אלו לבין יצירות אנושיות. פירוש הדברים הוא שמקצועות הכתיבה והיצירה עוברים הוזלה נוספת ושהיצירה האנושית בימינו מתמודדת עם אתגר שווה ערך למשבר שעמד בפני הציור במאה התשע עשרה עם המצאת הצילום. יש הטוענים שאנו מדרדרים לצורה חדשה של בערות – חברה היפר־טכנולוגית שתורכב מנשים וגברים שטחיים, נטולי זיכרון, חסרי דמיון וחוש ביקורת. עוד לפני שמחשבים יפתחו תודעה עלולה הרוח האנושית להתפוגג בתוך עולם טכנולוגי ותועלתני. 

עם זאת הטכנולוגיות החדשות ובראשן הבינה המלאכותית עשויות להתגלות גם כהזדמנות חסרת תקדים. יש הטוענים שהן מאפשרות דמוקרטיזציה של עולם היצירה: כישורים טכניים שהצריכו בעבר הכשרה של שנים נעשים מיותרים. נוצר טיפוס חדש של יוצרות ויוצרים, המשלבים בין גישה לטכנולוגיה לבין דמיון ויצירתיות. 

לאחרונה נכנס מכון ון ליר בירושלים לזירה הזו והשיק את פרויקט "המחולל" – מעבדה לחיי הרוח בעולם טכנולוגי. אנו מזמינים הצעות למיזמים מסוגים שונים שיציעו חזון לתרבות ורוח אל מול אתגרי התקופה. התוצר הסופי יוכל להיות פרויקט חברתי, הרצאה, סרטון או רעיון ליישום טכנולוגי שיתמודד באופן מקורי, רענן ואינטליגנטי עם האתגרים הללו. ההצעות שייבחרו יוזמנו לסדנה במכון ון ליר לצורך פיתוח המיזם ויהיו שותפים לאירוע בנושא עתידם של חיי הרוח בעולם טכנולוגי.

מתוך הפרויקטים המשתתפים במעבדה ייבחר פרויקט אחד מצטיין (במיוחד), והוא יזכה בפרס כספי בסך 10,000 ש"ח.

הצטרפות לרשימת התפוצה