מדע חוצה גבולות – סדרת הרצאות

פרופ' אורן הרמן | 03.01.2022 | צילום: Unsplash

מדע חוצה גבולות

האם היית רוצה לדעת את גורלך הרפואי, ואיך זה קשור לביג דאטה? אילו גבולות חדשים יוצר לנו האינטרנט, שחשבנו שיפרוץ את כל הגבולות שהיכרנו? וכיצד חציית הגבול בין הטבעי למלאכותי בהנדסת אנוש עלולה לשנות את עצם טבענו?

המטפורה של חציית גבול היא עשירה ומגוונת: אנו חוצים גבול כשאנחנו עוברים מארץ לארץ, אבל גם כשאנחנו מעיזים, או מגזימים, או קוראים תיגר על מוסכמה. כמו בחיים, גם במדע נחצים מעת לעת גבולות למיניהם – פיזיים, פילוסופיים, פסיכולוגיים, וגם נורמטיביים. חציית הגבול יכולה לערער, אך גם לרגש ולהצית את הדמיון.

בעונה החמישית של הסדרה ״מדברים על מדע במאה העשרים ואחת״, בהובלת פרופ' אורן הרמן, נפגוש חוקרים וחוקרות ממגוון עולמות תוכן שעיסוקם המדעי חוצה גבולות בשלל מובנים: פרופ' בן רייס, מנהל יחידת רפואה מנבאת, חוצה את מחסום הזמן על ידי שימוש בביג דאטה (נתוני עתֵק) לחיזוי תחלואה ומגפות; פרופ' אורית שפי, מהנדסת המפתחת ננו-שבבים מלאכותיים לטיפול בבעיות במערכת העצבים המרכזית; פרופ' אלן לייטמן, פיזיקאי וסופר, טוען שכדי להסביר מדע בצורה טובה לקהל הרחב יש צורך לחצות את הגבול מעולם העובדות אל מחוזות הבדיה; פרופ' ענת בן דוד, חוקרת אינטרנט פורצת דרך, בוחנת את ההשפעה של ריבונות דיגיטלית על גבולות לאומיים ועל מורשות לאומיות; ופרופ' יעקוּב חנא מגדל עוברים של יונקים מחוץ לרחם אימם, ועל ידי כך מבקש לקצור איברים להשתלה בעתיד בחולים, או אפילו באנשים בריאים שרוצים להיות צעירים לנצח.

הסדרה תינעל בהקרנת קיץ חגיגית על הדשא (עם פופקורן ובירה) של הסרט Black Holes: The Edge of All we Know ובמפגש עם יוצרו, ההיסטוריון והפילוסוף של המדע פיטר גליסון מאוניברסיטת הרווארד. חורים שחורים הם גרמי שמיים בעלי כוח כבידה כה גדול שכל עצם לידם, כולל קרינת אור, פשוט נבלעים בתוכם. הסרט עוסק בניסיון של מספר קבוצות של מדענים בעולם לחצות גבול בלתי עביר בהגדרתו: לראות במו עיניהם את מה שאינו ניתן לצפייה.

בכל המפגשים הללו נרצה לשמוע על התפתחויות במדעים שונים, ללמוד מעט מדע וגם טכנולוגיה, ולנסות להבין טוב יותר כיצד הם משפיעים, ועוד ישפיעו, על חיינו. באמצעות מבט על חציית גבולות במדע ננסה להביט בצורה מפוכחת על כוחם המשבש של המדע והטכנולוגיה, אך גם להבין את ההבטחה הגדולה הטמונה בהם – הבטחה לשינוי המאפשרת לנו, ולפעמים אף מחייבת אותנו, להבין את עצמנו מחדש.

הצטרפות לרשימת התפוצה