סיכום שנת 2020 – "מחשבה בשידור ישיר"

דניאלה שרביט | 18.01.2021 | צילום: מולטימדיה ון ליר

מאז נכנסה המדינה לסגר הראשון עקב נגיף הקורונה עבר מכון ון ליר בירושלים לשדר הרצאות ואירועים בשידור חי – באתר המכון, בערוץ היוטיוב ובדף הפייסבוק – במסגרת "מחשבה בשידור ישיר". ההרצאות נערכו כך שכל אחת ואחד מהמשתתפות ומהמשתתפים צולמו בביתם, והקהל – שהוזמן לשאול שאלות – צפה מביתו שלו. במאמר זה ריכזנו כמה מההרצאות המרכזיות שהתקיימו במכון בשנת 2020. בהזדמנות זו נמליץ גם לשוטט בין ההרצאות הרבות והמגוונות שנערכו במכון במשך השנים, אשר שמורות כהרצאות מצולמות באתר.

 

אחריות האדם כלפי הטבע: תובנות בעקבות שֹפינוזה ויונאס

ההרצאה הראשונה שהתקיימה בשידור חי מהמכון בתחילת משבר הקורונה הייתה של פרופ' פיני איפרגן, במסגרת מרכז שפינוזה במכון ון ליר בירושלים. ההרצאה הייתה חלק מסדרת הרצאות אשר עסקה בהגותו של ברוך שֹפינוזה, ואשר התמקדה בהבהרה ובפירוש של חיבוריו החשובים, ובהם אתיקה, מאמר תיאולוגי-מדיני ומאמר מדיני.

 

ימות המחר: שיחות על משבר הקורונה ופוסט-קפיטליזם

משבר הקורונה הוביל לסדרת הרצאות על עצם היותו מערער הנחות יסוד ניאו-ליברליות ופותח פתח לחברה פוסט-קפיטליסטית. בסדרה אירח ד"ר כפיר כהן לוסטיג מומחים בתחומם – ד"ר אלי קוק, ד"ר יאיר קלדור, מיקי פלד וד"ר הגר צמרת – ושוחח איתם על ההווה ועל העתיד.

 

זמן מגיפה: הדבקה והתקהלות | תיאוריה וביקורת

הוראת השעה היא להימנע מהתקהלויות מכל סוג ולהישאר בבידוד. התקהלויות שונות משמשות מוקדי הדבקה – הדבקה קהילתית. הרצאה זו, כחלק מסדרת קבוצת תיאוריה וביקורת עסקה בהתקהלות, בקהילה ובקהל. השתתפו בה אביטל ברק, טל יחזקאלי וניר שאולוף, בהנחייתו של ד"ר שאול סתר. לקריאה – תרגום מיוחד של ג'ורג'יו אגמבן על מגיפת הקורונה.

 

פיקוח נפש, המדינה וקידוש השם: החברה החרדית ומצב החירום

משבר הקורונה מנכיח שאלות ואתגרים עמוקים של החברה החרדית עצמה, ושל הציבור הלא חרדי ביחס אליה. הדיון שהנחה עידו הררי, בהשתתפות צפורה גוטמן, הרב ישראל א' גרובייס ופרופ' מעוז כהנא, התמקד בהגבלות השלטון ובשיח הציבורי הקיצוני ביחס לציבור זה, וניסה להבין את השאלות והבעיות שמצב החירום מציב לחברה החרדית, הן בהקשר אקטואלי והן בפרספקטיבה היסטורית.

 

פמיניזם בימי קורונה: רגש, פוליטיקה, פעולה

ד"ר מירי רוזמרין קיימה דיון עם ד"ר ראויה אבורביעה, ד"ר יוליה לרנר ויונית נעמן על הרגשות העזים העולים במרחב הציבורי בימי המגיפה, מנקודת מבט פמיניסטית, ועל אופן פעולתם בשיח הפוליטי והחברתי. להרצאות נוספות בנושא פמיניזם ומגדר בימי קורונה.

 

הומוסקסואליות, תיאולוגיה ומעשה: שבתאי צבי ושאלת מיניותו

מכון ון ליר בירושלים בשיתוף "משכילע" מבית חברותא והאחווה הגאה ערך סדרת הרצאות, שבה ביקש לבחון סוגיות של קוויריות ולהט"ביות בחברות המזרח-תיכוניות, מנקודת מבט היסטורית ועכשווית כאחד, ובכך להאיר מעט את המציאות החברתית בחברות אלו ולתרום לשיח המתעורר בנושא. הסדרה נפתחה במפגשם של ד"ר צמרת דפני-לוי ודניאל יונס.

 

סופה של האהבה - שיחה עם פרופ' אווה אילוז

ד"ר עמליה רוזנבלום ופרופ' גלילי שחר בשיחה עם פרופ' אווה אילוז על ספרה שיצא לאור בעברית – סופה של אהבה – סוציולוגיה של יחסים שליליים. פרופ' אילוז דיברה על האופן שבו היא בוחנת את מגוון הדרכים שבהן מערכות יחסים רומנטיות מגיעות לקיצן, ועל הגורמים המשפיעים עליהן.

 

בזכות המבוכה ובזכות הטיח: שמרנות למתלבטים, לספקנים ולכופרים בעיקר

הרצאתו של אסף שגיב עוסקת בשאלה של שמרנות רדיקלית ביחס לחברה ולפוליטיקה בישראל, בהשוואה למודל האמריקני ולמודל המסורתי האנגלי. את הדיון הנחה פרופ' פיני איפרגן. להרצאה נוספת של אסף שגיב בנושא ליברליזם, פאשיזם ופופוליזם במצבי חירום.

 

פועלים בתרגום – מהמפנה האינדיבידואלי לתרגום דו-לאומי

ד"ר לילך נתנאל שוחחה עם פרופ' יהודה שנהב-שהרבני על ספרו פועלים בתרגום (הוצאת מכון ון ליר והוצאת הקיבוץ המאוחד). הספר הוא ניתוח היסטורי ביקורתי, ומשלב מחשבה פוליטית, תיאוריה של תרגום ופרקטיקה של תרגומי ספרות מערבית לעברית בזמן הזה. הוא צמח מתוך פרויקט מַכְּתוּבּ مكتوب וחוג המתרגמים.

עקבו אחר דף הפייסבוק שלנו והישארו מעודכנים בהרצאות חדשות!

הצטרפות לרשימת התפוצה