מקוון | "הנורמליות החדשה": חיים בשגרת חירום

זמן מלחמה: סדרת שיחות עלינו ועל המצב

לסדרה >

יום רביעי | 22.11.23

זמן מלחמה: סדרת שיחות עלינו ועל המצב

שיחה |

ד"ר חגי בועז משוחח עם פרופ' נדב דוידוביץ'

מתי כבר נחזור לשגרה? מתי נחזור לחיים נורמליים? את השאלות הללו אנחנו שואלים יותר ויותר בשנים האחרונות. החיים שלנו מתנהלים לנוכח משבר מתמיד, לנוכח איום שאולי התוכן שלו משתנה אבל הוא תמיד קיים, תמיד שם. האם יש דבר שנקרא "נורמליות"? גם בשיח הציבורי וגם בשיח האקדמי משתמשים היום יותר ויותר במטבע הלשון "הנורמליות החדשה". אבל מהי הנורמליות החדשה? ואיך, אם בכלל, היא קשורה למצב החירום שאנחנו נמצאים בו היום? ד"ר חגי בועז ממכון ון ליר ופרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון וראש תחום בריאות במכון טאוב למדיניות חברתית, משוחחים על "הנורמליות החדשה".

אלה ימים קשים למחשבה. אנחנו מוצפים ברגשות של עצב ושיברון לב, של פחד וזעם, של ייאוש וצימאון לתקווה. לצד אלה אנו חווים גם רגשות של חמלה, של גבורה ושל סולידריות אנושית החוצה מחנות פוליטיים ולפעמים גם חוצה עמים – ברית המאפשרת לאחרים ברחבי העולם להזדהות עם הכאב שלנו, ולנו לגלות אמפתיה לכאב של אחרים.
אלה ימים קשים לדיבור סדור ולמחשבה, ולמרות זאת, ואולי דווקא בדיוק מהסיבה הזו, יש לרבים מאיתנו צורך לדבר ולעשות קצת סדר, לחפש בתוך הערפל קצת בהירות מחשבתית.
אנחנו יושבים לדבר מתוך הבנה שהמילים שיש לנו כרגע לא מספקות, ולא תמיד מדויקות, אבל גם מתוך הכרה בצורך לדבר ובחובה שלנו כאנשי מילים לחלוק את המחשבות שלנו.

למאמר המרכז את השיחות >

להרצאות המצולמות בסדרה >

בהשתתפות

ד"ר חגי בועז, ראש תחום מדע, טכנולוגיה וחברה במכון ון ליר בירושלים
פרופ' נדב דוידוביץ', רופא מומחה באפידמיולוגיה ובריאות הציבור, מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן-גוריון בנגב

הצטרפות לרשימת התפוצה