מקוון | שנאה, אהבה ותקווה: רגשות ופוליטיקה בעת הזאת

זמן מלחמה: סדרת שיחות עלינו ועל המצב

לסדרה >

יום חמישי | 16.11.23

זמן מלחמה: סדרת שיחות עלינו ועל המצב

שיחה |

פרופ' שי לביא משוחח עם פרופ' אווה אילוז

הרגע שאנו נמצאים בו מעורר הרבה מאוד רגשות – פחד, שנאה ורגש נקמה לצד רגשות של שייכות, תמיכה וסולידריות. איך פועלים רגשות בחיים הפוליטיים, איך הם משתתפים בשיח ומעצבים אותו ואת האפשרויות הפוליטיות? פרופ' שי לביא, ראש מכון ון ליר, משוחח עם פרופ' אוה אילוז מהמחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטה העברית וממכון ון ליר, על השנאה שלנו כלפי אחרים ועל השנאה של אחרים כלפינו; על כוחה הגדול של הסולידריות בחברה הישראלית ועל ניצנים של תקווה לצמיחתן של בריתות פוליטיות חדשות מתוך הרגע הנורא הזה.

אלה ימים קשים למחשבה. אנחנו מוצפים ברגשות של עצב ושיברון לב, של פחד וזעם, של ייאוש וצימאון לתקווה. לצד אלה אנו חווים גם רגשות של חמלה, של גבורה ושל סולידריות אנושית החוצה מחנות פוליטיים ולפעמים גם חוצה עמים – ברית המאפשרת לאחרים ברחבי העולם להזדהות עם הכאב שלנו, ולנו לגלות אמפתיה לכאב של אחרים.
אלה ימים קשים לדיבור סדור ולמחשבה, ולמרות זאת, ואולי דווקא בדיוק מהסיבה הזו, יש לרבים מאיתנו צורך לדבר ולעשות קצת סדר, לחפש בתוך הערפל קצת בהירות מחשבתית.
אנחנו יושבים לדבר מתוך הבנה שהמילים שיש לנו כרגע לא מספקות, ולא תמיד מדויקות, אבל גם מתוך הכרה בצורך לדבר ובחובה שלנו כאנשי מילים לחלוק את המחשבות שלנו.

למאמר המרכז את השיחות >

להרצאות המצולמות בסדרה >

בהשתתפות

פרופ' שי לביא, ראש מכון ון ליר בירושלים, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב
פרופ' אווה אילוז, המחלקה לסוציולוגיה, האוניברסיטה העברית בירושלים

הצטרפות לרשימת התפוצה