הקהל חזר לקמפוס של המכון - סיכום שנת 2022

דניאלה שרביט | 25.01.2023 | צילום: גבריאל סטרוק

שיחות חילון - צילום גבריאל סטרוק

בשנת 2022 יכולנו שוב לחזור לפתוח את שעריו של הקמפוס היפה שלנו לקהל הרחב לכמה וכמה פעילויות מעוררות מחשבה. באירועים שונים שקיימנו זכינו לראות שוב את מרחבי המכון, האולמות ורחבת הדשא שלו הולכים ומתמלאים. הקרנו סדרת סרטים תיעודיים, קיימנו פסטיבל גדול בנושא דת וחילוניוּת, ערכנו סדנת תרגום משותפת ויחד עם כל אלו המשכנו גם בהרצאות ובאירועים ההיברידיים שלנו והוספנו מדורים חדשים לעמוד המאמרים באתר שלנו - ביקורות טלוויזיה וקולנוע, סיפורים מאחורי תצלומי ארכיון והמלצות על ספרי הוצאת המכון.

 

סדנת תרגום משותפת: ספרות עַם מהלבנט

זו השנה השנייה שבה נערכה סדנת תרגום משותפת של מַכְּתוּב مكتوب ושל מרכז משכנות שאננים. הסדנה נמשכה שלושה ימים, בהשתתפות חוקרות וחוקרים, מתרגמות ומתרגמים, ערבים ויהודים. נושא הסדנה העיקרי היה ספרות עממית, حكايات شعبية. במסגרת הסדנה התקיים אירוע פתוח לקהל, תחת הכותרת "היה אוֹ לא היה", "כַּאן-יַא-מַא-כַּאן". האירוע כלל הקראה דו־לשונית של יהודה שנהב־שהרבני ולואי ותד; הרצאה בנושא ספרות עם פלסטינית ולבנטינית מאת עאמר דהאמשה; מופע חכוואתית (הצגת סיפורים עממיים) פלסטיני של השחקנית ראודה סלימאן; שירה ערבית עממית בביצוע מירא עאזר ובשיתוף הקהל.

 

פעילות בדיגיטל: אירועים לצפייה

אף שבניין המכון חזר לפעילות מלאה המשכנו ונמשיך לקיים אירועים היברידיים לטובת קהל הצופים שלנו מהבית, שרק ממשיך לגדול. אחד מהאירועים המקוונים שזכה לצפיות רבות היה אירוע רב שיח על ביטול הזכות להפלה בארה"ב והשלכותיה, בהנחייתה של ענת שלם. אחר היה שיחה מקוונת על ביג דאטה וחיזויים ברפואה, במסגרת הסדרה "מדברים על מדע במאה העשרים ואחת״ בעריכתו ובהנחייתו של פרופ' אורן הרמן. כל האירועים המקוונים שלנו שמורים באתר בעמוד הרצאות מצולמות וזמינים לצפייה בכל עת.

 

הקרנת קולנוע תיעודי ישראלי: דוקו־דשא

את חודשי הקיץ ניצלנו להקרנת סרטים ברחבת הדשא הגדולה של המכון במסגרת סדרת הקיץ "דוקו־דשא". הקרנו ארבעה סרטים תיעודיים ישראלים עכשוויים, ובסיומה של כל הקרנה התקיימה שיחה בהשתתפות חוקרים ויוצרי הסרטים. בסדרה הוקרנו גם סרטים שנוצרו במסגרת חממת הקולנוע של מכון ון ליר ליצירה תיעודית. הסרטים שהוקרנו: "טנטורה", "משפט הבנקאים", "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר־עם" ו"הומבויז". בשנת 2023 תתחיל סדרת החורף "דוקו-גשם" ובמסגרתה נקרין חמישה סרטים תיעודיים חדשים, ביניהם הסרט זוכה שלושה פרסי אופיר, "סבוי" (שנוצר גם הוא בחממת הקולנוע של מכון ון ליר בשנת 2020).

 

שיחות חילוּן: פסטיבל רעיונות ירושלמי על דת וחילוניוּת

בחודש מאי קיימנו במכון ון ליר אירוע יוצא דופן: יותר מ-700 מבקרות ומבקרים גדשו את שני מבני המכון והחללים הפתוחים שלו כדי להקשיב לשיחות מרתקות שעסקו בחילוניוּת מזוויות חדשות. בין השיחות שהתקיימו: חילון בחברה הערבית, רוחניות חילונית במאה העשרים ואחת, קשרים בעולם מחולן, חילוניות ירושלמית ועוד. פרופ' אווה אילוז, ד"ר תומר פרסיקו, ד"ר יוכי פישר, פרופ' שמעון אדף ועוד רבות ורבים השתתפו בשיחות. האירוע כלל גם מוזיקה ודוכני אוכל ונחתם בהופעה חגיגית של רונה קינן.

 

מאמרים עשירים וסיפורים מרתקים: ארכיון המכון והמלצות ספרים

בתחילת השנה יצא המאמר הראשון במדור "ארכיון המכון" באתר. המאמר מספר את סיפורו המופלא של תצלום משנת 1997 המציג את ראש עיריית אמסטרדם לשעבר ואשתו מסירים את הלוט מעל העתק של הפסל ההולנדי "הסוור", מעיזבונו של אוסקר ון ליר. אחריו חשפנו עוד שני סיפורים: אחד על הפרויקט הייחודי "אירופה במזרח התיכון", העומד מאחורי תצלום של ארוחת צהריים שגרתית במכון; ושני על הגלגולים שעברה ספריית המכון משנות ה-70', שזכתה לתואר הפרלמנט הלא רשמי של מכון ון ליר ולאורך השנים אירחה ממיטב החוקרות והחוקרים בישראל. בנוסף, מדור "המלצה על ספר" נפתח בשלל ביקורות עשירות: "בנק ישראל: כלכלה פוליטית בעידן ניאו-ליברלי", "תודעת משנה, תודעת מקרא: צפת והתרבות הציונית", "משילות משולבת בישראל: היבטים תיאורטיים ומעשיים" – כולן מעשה ידיה של רונית טפיירו, המשנה לראש ההוצאה ועורכת מדעית בהוצאת המכון.

חניכת דגם אנדרטת "הסוור", 20.3.1997
חניכת דגם אנדרטת "הסוור", 20.3.1997

 

שיח ציבורי: אופק לתקשורת הערבית

מטרת פרויקט "אופק" היא להנגיש לציבור הישראלי קולות שונים מתוך השיח הציבורי הערבי ולספק מבט מורכב ואנושי על המזרח התיכון ותושביו. בשנה החולפת התפרסמו במסגרת הפרויקט 245 מאמרים - חלקם באתר המשותף למכון ון ליר ולפורום לחשיבה אזורית וחלקם בבמות חיצוניות כגון ynet, הארץ, שיחה מקומית, העין השביעית, העוקץ וליברל. חלק מן המאמרים היו תרגומים ועיבודים לטקסטים מהעיתונות הערבית והפלסטינית וחלקם מאמרים מקוריים של עמיתי הפורום. המאמרים עסקו באירועי אקטואליה שונים וניתחו אותם לעומקם: תוצאות הבחירות האחרונות והשלכותיהם על המזרח התיכון ועל הפלסטינים, המונדיאל הראשון שהתקיים במדינה ערבית, ומגוון סוגיות אחרות הקשורות בנושאי מגדר, סביבה, תרבות או פערים בין דוריים.

 
לקריאת מאמרי סיכום 2021, סיכום 2020 >

הצטרפות לרשימת התפוצה