"והדרך עודנה נפקחת לאורך": סיכום שנת 2023

דניאלה שרביט | 17.01.2024 | צילום: מערכת האתר

שנת 2023 הייתה מורכבת ומטלטלת ברמה המדינית, הלאומית והחברתית גם יחד. הסדקים שיצרו ההפיכה המשטרית הפכו למפגן סולידריות חסר תקדים לנוכח המציאות הנוראה שנקלענו אליה משבעה באוקטובר.
בחודשים שלפני כן התקיימו אצלנו במכון ון ליר בירושלים פעילויות רבות ונוספו תכנים מגוונים: הקרנות סרטים; מעבדה טכנולוגית לחיי רוח; תערוכת תצלומים של אלכס ליבק; פסטיבל רעיונות ירושלמי בנושא "פה זה לא אירופה"; מאמרים רבים בנושאי חברה ותרבות; קבוצות מחקר שקיימו כנסים בנושאי מגדר, סולידריות ושלום. מאוקטובר הקמנו מתחם התאווררות במרחבי הקמפוס שכולו הוקדש למפונים מאזורי העימות בדרום ובצפון, ויצרנו שיחות מצולמות עלינו ועל המצב לנוכח המלחמה. רגע לפני שנמשיך להתמודד עם המציאות המורכבת הזאת, ניזכר בפעילויות של השנה שחלפה.

 

שיחות מלחמה: דווקא עכשיו

הטבח של שבעה באוקטובר והמלחמה בעזה – אלה היו ועודם ימים קשים לדיבור סדור ולבהירות מחשבתית. תחושות מעורבבות ומגוונות עולות בתקופה הזאת, ועל הרקע הזה החלטנו לצאת בסדרת שיחות מצולמות – עלינו ועל המצב. שיחות "זמן מלחמה" מציעות מבט ומחשבה על מה שמתרחש כעת, ועל מה שעתיד לבוא. לפרויקט הזה הצטרפו חוקרים וחוקרות משלל דיסציפלינות, ואלה כמה מנושאי השיחות: חיים בשגרת חירום, טראומה כמשמעות, על שיח החזרה היהודית לעזה, רגשות ופוליטיקה בעת הזאת, איך אפשר עכשיו "לגדל את התקווה"?, על ספרות בעת מלחמה, ריבוי דעות וחופש ביטוי בזמן מלחמה, על חיים משותפים ומצב השמאל בזמן הזה.

למאמר המרכז את השיחות >
להרצאות המצולמות בסדרה >

 

מה זה פה? אירופה או המזרח התיכון?

במציאות של לפני שבעה באוקטובר התקיים במכון ון ליר פסטיבל רעיונות ירושלמי הנושא את השם "פה זה לא אירופה". אחרי הצלחתו של פסטיבל "שיחות חילון" שהתקיים בשנה שעברה, גם השנה מילאו את מרחבי המכון יותר מ-700 מבקרות ומבקרים, שעברו בין שלושה מושבים: "פה זה ירושלים", "פה זה ישראל", "פה ובאירופה"; צפו באסופת סרטים קצרים של בוגרי בתי ספר לקולנוע; והשתתפו בסיורים מודרכים ברחבי העיר. האירוע כלל גם מוזיקה ודוכני אוכל ונחתם במופע טריו של שי צברי. אלה כמה מנושאי השיחות: דת ומדינה בישראל ובאירופה, איך לשרוד במרחב מתחמם, ירושלים כהצצה לעתיד ישראל, שירה ירושלמית, ישראל במזרח התיכון, הפסקת היריון בישראל ובעולם.
לצפייה בכל שיחות הפסטיבל >

 

מאמרים על סולידריות בחברה, דת ומגדר

השנה התפרסמו מאמרים בתחומים מגוונים, בעיקר בנושאים חברתיים ומדיניים. בעקבות ההפיכה המשטרית התקיימו במכון כמה אירועים שכללו מאמרים: "כיצד משפיע האקלים הפוליטי הנוכחי על מערכת הבריאות?"; "מה בין ההפיכה המשטרית להר הבית?". בעקבות הטבח בשבעה באוקטובר והמלחמה בעזה עלו גם מאמרים העוסקים בסולידריות בחברה: "סולידריות כמשאב מתכלה"; "בעקבות אוקטובר: הזמן הזה"; ו"למה נוצרות תיאוריות קונספירציה בזמני אסון?". נכתבו מאמרים על פמיניזם ומגדר: סיפורה של עקרת הבית הישראלית וגלגוליה של "העבודה השקופה" ממשק הבית עד לזירות הציבוריות; ומאמר על חינוך לשוויון מגדרי ברגעי היומיום, שממשיך מחשבות מהכנס ארגז כלים פמיניסטי לעת הזו.

 

"המחולל": יצירה אינטלקטואלית בחברה העתידנית

בתחילת השנה יצאה לדרך מעבדה מיוחדת בנושא עתידם של חיי הרוח בעידן טכנולוגי, ששמה "המחולל". שנים-עשר פרויקטים שמשלבים טכנולוגיה וחיי רוח נבחרו להשתתף במעבדה של יומיים במכון ון ליר, בליווי נשות ואנשי רוח, מדע וטכנולוגיה. כל פרויקט זכה לליווי צמוד של מנטור מהתחום לפרק זמן של כמה חודשים, שבסופו יוצגו הפרויקטים לפני בכירים מהתעשייה ומעולמות הרוח, ופרויקט אחד יזכה בפרס כספי.

לצפייה בסרטון שנוצר לקראת הקול קורא >

 

דפוסים של נתינה: מפגש בין פונדקאיות לתורמי ותורמות כליה

מהי נתינה יוצאת דופן? פונדקאיות, תורמי ותורמות כליה שבחרו לתת לאנשים שלא הכירו לפני כן מציגים תשובה אפשרית. בישראל, שתי צורות הנתינה הללו הן דפוס הולך ומתרחב: יותר ויותר נשים מחליטות להיות פונדקאיות, ושיעור ניכר מתרומות האיברים מאנשים חיים מגיע מתורמים שאין להם קשר ישיר עם הממתינים להשתלה. כדי לברר את הדמיון והשוני בין שתי הקבוצות, קיימנו ערב רב שיח בין פונדקאיות לתורמי ותורמות איברים. את הסדרה הנחו ד"ר חגי בועז, סוציולוג של הרפואה שהוא מושתל איברים, ואורית הורוביץ בר-עם, דוקטורנטית בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ופונדקאית היא עצמה.

לצפייה בשיחה נוספת במסגרת פסטיבל "פה זה לא אירופה" >

 

הקרנות סרטים תיעודיים, שיחות ומאמרים

אחרי ההצלחה של הקרנות הסרטים התיעודיים בשנה הקודמת, נערכו גם השנה הקרנות של סרטים תיעודיים ישראליים ושיחות עליהם. כמה מהסרטים המוקרנים לוּווּ במאמרים מעשירים שסיפקו נקודות מבט נוספות, למשל: "מי אתה, בעצם, מאיר כהנא?"; "שפינוזה כסמל של המודרניזציה היהודית"; "הלו, שומעים אותי? כוכבה לוי והסרט 'סבוי'"; "'משפט הבנקאים': הפעולה הישירה ועורמת ההיסטוריה"; "קול ישראל בערבית – 'והרי הסיפור לפניכם, אנא הסכיתו ושמעו!'"; "'ליל כלולות' והפוליטיקה המינית של החרדיוּת העכשווית"; "'דעתו של החייל': הצנזורה הצבאית בשירות האח הגדול". שנת 2024 תיפתח עם הקרנת הסרט "לאן את נוסעת" של יסמין קיני.

לקריאת מאמרים שנכתבו על סרטים וסדרות תיעודיים >

 

ובליבה חומה: תערוכת תצלומים של אלכס ליבק

עשרים שנה חלפו מאז ההחלטה לבנות את גדר ההפרדה. הגדר גודעת את המרחב הפלסטיני והופכת אותו למובלעות מפורדות ומדוכאות שמחסלות כל סיכוי לחיים פלסטיניים עצמאיים. במשך ארבעה חודשים הוצגה במכון ון ליר, בשיתוף עיר עמים, תערוכת התצלומים של הצלם המוערך אלכס ליבק. התצלומים חושפים כיצד נראית גדר ההפרדה מעין העדשה, בליווי טקסטים שכתבו אנשי ציבור ורוח ירושלמים, ישראלים ופלסטינים. התצלומים והטקסטים מופיעים באתר התערוכה. לאחר ערב פתיחה חגיגי במעמד אלכס ליבק, התקיים ערב דיון שהציע מסע מודרך בדמיון הפוליטי ונערכו סיורים מודרכים במזרח ירושלים.

 

מתחם התאווררות למפונים מאזורי העימות בדרום ובצפון

במהלך חודש אוקטובר נרתם המכון למאמץ החברתי של הבעת סולידריות כלפי תושבי אזורי העימות בדרום ובצפון, אשר פונו מבתיהם בעקבות המלחמה. פתחנו מתחם התאווררות למבוגרים ולילדים, שכלל מתנפחים ומשחקים, פינות קפה וקריאה, הקרנות סרטים, הפעלות יצירתיות וארוחות צהריים. ביום האחרון זכינו לביקור מרגש של נשיא המדינה מר יצחק הרצוג ורעייתו מיכל הרצוג. עובדות ועובדי המכון נרתמו, יחד עם קבוצת מתנדבים, לטובת ניהול הפעילויות הרבות במתחם. עבור מבקרים רבים היו השעות האלה חשובות ומרגשות.

 

כנס בינלאומי: שלום ישראלי-פלסטיני מבוסס שותפות

בחודש מאי התקיימו במכון יומיים גדושי פעילות כחלק מהכנס הבינלאומי בנושא "שלום ישראלי-פלסטיני מבוסס שותפות: לקראת שינוי פרדיגמה". הכנס נערך על רקע העובדה שפתרון שתי המדינות המבוסס על הפרדה הגיע למבוי סתום. בכנס, שהשתתפו בו כ-70 מומחיות ומומחים, פעילות ופעילים יהודים, פלסטינים ובינלאומיים, עלו ונידונו הצעות, ניתוחים והמשגות של שלום מבוסס שותפות, ונבחנה השפעתם על הפוליטיקה, החברה האזרחית והמחקר האקדמי.

לצפייה בכל ההרצאות של הכנס >

 

צפייה וקריאה להעמקה ולהעשרה

האירועים נשמרים באתר כהרצאות מצולמות וזמינים לצפייה בכל עת. עמוד המאמרים מתעדכן באופן שוטף ומעניק לעובדות ולעובדי המכון במה להבעת דעות ומחשבות על נושאים שעומדים על הפרק ושקשורים לתחומי המחקר שלנו.

הזמנה לאירועים ולקהילה שלנו

הציצו בלוח האירועים הקרובים שלנו, שחלקם מתקיימים במכון וחלקם משודרים גם בשידור חי. הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו וקבלו עדכונים על אירועים ותכנים מעוררי מחשבה.

 

לקריאת מאמרי סיכום 2022, סיכום 2021, סיכום 2020 >

הצטרפות לרשימת התפוצה